De to siste årene har vært både utfordrende og omveltende for de fleste av oss. Næringslivet har kjent på sårbarhet og uforutsigbarhet, og mange bedrifter har vært nødt til å gjøre store endringer i den daglige driften. Sistnevnte gjelder så til de grader for markedsføringsbransjen også. Usikre utsikter gjorde at mange selskaper valgte å skru ned markedsbudsjettene sine, og det skapte ikke noe mindre uro da Google tidligere i år annonserte at de planlegger å fase ut tredjeparts cookies i Chrome ved utgangen av 2023.
Kort forklart fører «kapseldøden» til at det blir vanskeligere for bedrifter å annonsere målrettet og spesifikt i nettleseren. Endringene fører til at bransjen må være nytenkende og innovativ. Hvor går veien videre i 2022? Hvilke tiltak må man ta det kommende året for at markedsføring skal gi oss de resultatene vi ønsker? Vi har tatt pulsen på bransjen, og samlet fire store markedstrender for 2022 som kan være verdt å notere seg bak øret.
1. BYGG PUBLIKUM OG EI DET SELV
Dersom nettleserne ikke lenger vil samle informasjon om sine brukere og dele med deg og din bedrift, må man rett og slett ta saken i egne hender. Ergo; det har aldri vært viktigere å bygge og eie sitt egne publikum. Uten å vite det, er mange bedrifter godt i gang med denne jobben allerede. Har du et CRM system? Sender du ut nyhetsbrev? Har du nedlastbart materiale på nettstedet ditt som krever at brukeren legger igjen kontaktinformasjon? Da er du på god glid. Alle disse tiltakene er med på å samle informasjon om både eksisterende og potensielle kunder. Denne dataen er gull verdt for deg som produserer innhold, annonser og markedsmateriale for en bedrift. Det kan lønne seg å legge inn litt ekstra ressurser og tid på publikumsbygging i 2022. Hold webinarer, videreutvikle kundeklubben eller produser nedlastbart materiale. Ekspertene spår at de som blir gode på bygge og eie sitt eget publikum, vil være morgendagens vinnere på markedsføringsbanen.
2. MERKEVAREBYGGING HAR ALDRI VÆRT VIKTIGERE
Dette høres gjerne ut som gammelt nytt, men la oss forklare. Ca. 6 millioner bedrifter annonser på Facebook, og på Twitter publiseres det hele 500 millioner tweets daglig. Med andre ord; vi spammes regelrett av annonser og informasjon. En undersøkelse viser at en bedrift har ca. 3 sekunder på å vinne en brukers oppmerksomhet. Tre sekunder! Dette skyldes den enorme informasjonsstrømmen som kontinuerlig kommer vår vei. Vi har rett og slett ikke tid eller mental kapasitet til å ta innover alle annonser som rettes mot oss. Fokus på personvern og GDPR har i tillegg gjort at brukeren er blitt mer selektiv og bevisst på hva hen vier sin oppmerksomhet mot. Skjønner du hvor vi vil? Dersom din bedrift har en sterk og solid merkevare med integritet og tyngde, vil du slippe å rope så høyt i annonsemengden. Pass på å ha en tydelig profil, og vær konsekvent med din markedsstrategi og ønsket posisjon. En sterk merkevare er en av de beste og mest effektive måtene å sørge for vekst og utvikling av din bedrift.
3. CONTENT IS (STILL) KING
Innholdsmarkedsføring har vært et av bransjens heteste begreper de siste årene, og det ser ikke ut til å endre seg med det første. Prognoser tyder på at Google fremdeles vil legge stor vekt på velskrevet, oppdatert og relevant innhold når de rangerer søkeresultatene sine. Så her er det ingen grunn til å ligge på latsiden – få på plass en innholdsplan og følg denne nøye. En slik plan bør inneholde både dato, tema, plattform og ansvarlig utfører.
4. PERSONALISER INNHOLDET DITT
Personalisert innhold har virkelig kommet for å bli. Det har lenge vært populært å segmentere nyhetsbrev og annen informasjon for å passe brukerens preferanser og tidligere adferd, og denne trenden vil definitivt følge oss inn i det nye året. Nettopp derfor er det desto viktigere å vite hvem vi prater til (ref. punkt 1 i denne listen). Forbrukerne forventer i større og større grad å få servert innhold som faktisk er relevant for dem. Hvis de opplever at budskapet er feilslått, er terskelen lav for å trykke «unsubscribe» eller rett og slett skjule eller rapportere innholdet. Som nevnt tidligere i denne saken; samfunnet begynner å kjenne på en annonsemetthet, og mange oss ønsker å ha en viss kontroll (eller i alle fall følelsen av å ha kontroll) over hva vi eksponeres for. Personlige annonser oppleves som relevant og har en reell verdi for kunden.
Oppsummert kan man si at markedstrendene for 2022 i stor grad vi være preget av både pandemien og utfasing av tredjeparts cookies i verdens største søkemotor, Chrome. Bransjen tvinges til å tenke nytt og innovativt, og det kreves endringsvilje både hos bedrifter og markedsførere. Blink Marked tror vi kommer til å se mange spennende og nytenkende løsninger i tiden fremover, og vi gleder oss til å ta fatt på nye metoder og verktøy.
Ta gjerne kontakt med oss i Blink Marked dersom du ønsker å planlegge markedsaktiviteter for 2022. Vi står klare til å bistå deg og din bedrift.