5 spørsmål og svar om Google Ads

5 spørsmål og svar om Google Ads

illustrasjon_5_spørsmål_og_svar_om_google_ads

Google er verdens største søkemotor, hvor det gjennomføres 67 000 søk i sekundet. Nesten alle brukere som søker her velger et resultat på Google sin førsteside, derfor sier det seg selv at det kan være lurt å være synlig her. Men hva er Google Ads, hvilke annonsetyper er tilgjengelig, hvordan fungerer det, hvor mye koster det å bruke og hvordan komme i gang med annonsering? Dette kan vi hjelpe deg med!

Hva er egentlig Google Ads?

Google Ads (tidligere Google Adwords) er Google sin løsning for annonsering. Her har du muligheten til å eksponeres over de organiske søkeresultatene, som betalt plassering. Dersom du annonserer her kan du nå personer som leter etter dine tjenester eller produkter, eller nå frem til dem som kan tenkes å være interessert i dine varer basert på tidligere atferd og interesser. Dette gjør at du kan øke antall besøk inn til din nettside og dermed øke antall potensielle kunder.

Hvilke annonsetyper er tilgjengelig?

I Google Ads får du tilgang til tre grunnleggende annonse- og kampanjetyper:

  • Kampanjer i søkenettverket – Som regel tekstannonser som vises på Googles søkeresultatsider når det søkes på tjenester eller produkter som har likhetstrekk med hva du tilbyr.
  • Kampanjer i Displaynettverket – Dette er som regel bildeannonser som kan vises på nettstedene og i appene kundene dine besøker.
  • Videokampanjer – Som regel videoannonser som har en varighet på 6 eller 15 sekunder, som kan spilles av før visning eller under visning av YouTube-videoer.

Det tilbyr også avanserte annonsestrategier, som blant annet søke-, shopping-, video-, banner- og app-kampanjer.

Hvordan fungerer Google Ads?

Enkelt forklart fungerer det slik at annonsen din vises når noen søker på nettet etter produktene og tjenestene du tilbyr.

I Google’s annonseringssystem har du muligheten til å målrette din bedrift mot dem som søker etter produktene dine. Men hvilke ord bruker de potensielle kundene når de søker på dine produkter? Dette må på forhånd avdekkes, gjennom en SEO-analyse og interne diskusjoner. Ved å ha avdekket dette, kan du med dette sette opp en søkeannonse som er skreddersydd til dine søkeord.

Hvor mye koster det å bruke?

Annonsering skal være lønnsomt, og Google Ads fremstår som den mest lønnsomme annonsekanalen. Hvor mye det koster er veldig individuelt fra bedrift til bedrift. Her kan du selv styre hvor mye penger du vil bruke ut ifra dagsbudsjett til månedsbudsjett. Det som er viktig å vite er at du ikke blir ikke belastet for antall synlige visninger, men med interaksjon på din annonse. For eksempel at det trykkes på annonsen for å komme til ditt nettsted eller at de ønsker å ringe din bedrift. Derfor er det ingen satt kostnad ved å annonsere.

Hva er fordelene med Google Ads?

Den største fordelen er at du har muligheten til å nå kundene som søker på dine produkter og tjenester, eller de kundene som kan tenkes å være interessert i dine varer basert på tidligere atferd og interesser. Dette gjør at du kan øke antall besøk inn til din nettside og dermed øke antall potensielle kunder.

Du kan enkelt sette opp en egen konto hos Google selv, men vi vet av erfaring at erfaring, kunnskap og gode verktøy er en nøkkelfaktor for suksess. Derfor er det lurt å kontakte noen som har erfaring og kan hjelpe deg og din bedrift. Vi i Blink Marked er her for å hjelpe deg med å nå dine mål. Vi holder oss til enhver tid oppdatert på trender, nyheter og har et godt samarbeid med Google. I tillegg er samtlige hos oss sertifisert fra Google.

Usikker på hvilke annonsetyper du bør bruke, eller hvordan nå ut til de rette kundene? Ta gjerne en uforpliktende prat med oss!

Les også: Hva er forskjellen på SEO og Google Ads?

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Har du spørsmål relatert til markedsføring eller våre tjenester? Ta en uforpliktende prat med oss. Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg så snart vi får anledning.