Bør din virksomhet annonsere på TikTok?

Bør din virksomhet annonsere på TikTok?

annonsere på tiktok

Tik Tok har tatt verden med storm og vokser raskt i Norge. Nå har noen utvalgte virksomheter i Norge muligheten for å annonsere i appen, men bør din bedrift ta i bruk kanalen? Hva er TikTok egentlig, hvilken målgruppe bruker appen og hvordan bør du annonsere?

TikTok – hva er det?

Konseptet er at du deler korte videoer i høytstående format på din profil. De mest vanlige kategoriene er dansevideoer, sminkevideoer, utfordringer og rask matlaging. Kort fortalt det beste fra Instagram og YouTube samlet i en app hvor du kan inspirere, instruere og underholde. Om du er glad i å se på videoer i Reels på Instagram eller Watch på Facebook har du nok sett en TikTok video før. Videoene florerer på tvers av sosiale medier og kan kjennes igjen med logoen oppe til venstre.

Les mer om 5 tips til god videomarkedsføring.

Hvordan fungerer algoritmen?

TikTok har et konsept som baserer seg på å vise brukerne innhold som de kommer til å like. Til forskjell fra Facebook, Instagram og YouTube, ser algoritmene mer på hva slags videoer som skaper engasjement og hvordan folk bruker appen, fremfor hvem de følger og hva som har blitt sett tidligere. Denne type algoritme gir deg en fin miks av nye og eksisterende følgere og muligheten til å få en stor organisk spredning av ditt budskap.

Flest unge som bruker appen

Det hele har startet med å være svært populært blant barn og unge. I følge medietilsynet bruker 65% av alle barn og unge mellom 9-18 år appen. Barna har omsider fått med seg foreldrene på TikTok og har blitt noe gøy foreldre kan gjøre sammen med barna. Det er derfor verdt å merke seg at TikTok øker kraftig blant voksne også.

BILDE: To personer som spiller inn TikTok på mobilen.

Slik kan du annonsere i appen

Det er viktig å ha en markedsplan som tydelig viser hvilke markedsaktiviteter som skal gjennomføres til hvilket tidspunkt. Dersom bedriften din har lavsesong i løpet av året, er dette et perfekt tidspunkt å produsere innhold til fremtidige aktiviteter. Slik vil aktivitetene oppnå en høyere kvalitet sammenlignet med aktiviteter som er besluttet i siste liten.

Les mer om hva du bør ha med i din markedsstrategi for 2021

Suksess med TikTok

I følge kampanje.no har politiet og MOT har hatt stor suksess med TikTok i Norge. Vest Politidistrikt har 170.000 følgere og til sammen 17 millioner visninger på TikTok . Dette har gitt politiet en unik mulighet til å nå ut til langt flere ungdommer enn før, med færre ressurser. MOT nådde ut til over 600 000 på ett døgn i den viktigste målgruppen sin, med en av Norges aller første TikTok-annonser i forbindelse med hei-kampanjen ved skolestart.

Blink Marked tilbyr en uforpliktende prat om hva din virksomhet bør fokusere mer på. Kontakt oss.

Fyll inn kontaktskjema og vi vil komme tilbake til deg så fort vi kan!