Avansert SEO (del 3 av 4)

Del-3-september-SEO

Da er vi kommet til del tre av fire i miniserien vår om optimalisering av nettsider. Dagens innlegg er rettet mot avanserte brukere.

Lurer du på hvorfor din side trenger innholdsfortegnelse, hvorfor holdetid og trafikk påvirker din nettsides rangering? Er det lurt å bruke Google sine egne verktøy? Les gjerne videre så skal vi sammen gå gjennom disse temaene.

INNHOLDSFORTEGNELSE

En innholdsfortegnelse gjør det lettere for brukeren å finne akkurat den informasjonen man er ute etter på en nettside. Innholdsfortegnelsen plasseres ofte øverst på siden som en liste med tekst-lenker man kan klikke på og navigere direkte til informasjonen man vil lese mer om. Dette setter Google også pris på og viser ofte innholdsfortegnelsen til nettsiden i søkeresultatene. Her kan man så klikke seg direkte inn på nettsiden til den tilhørende informasjonen. Navigering på nettsiden med en mobiltelefon blir betraktelig lettere med en god innholdsfortegnelse siden brukeren slipper å bla seg ned til informasjonen, men instedet kan klikke direkte til avsnittet man vil lese. Dette er lurt fordi det kan være vanskelig å finne den informasjonen man leter etter på en stor nettside med mobilen. I tillegg øker innholdsfortegnelsen interaktiviteten til brukerne, noe Google kan måle og som vi skal se nærmere på i neste punkt.

HOLDETID

En god pekepinn for kvaliteten på et nettsted er hvor lang tid de som besøker nettsiden bruker på å lese innholdet. Dette måles som holdetid også kjent som «dwell time» og påvirkes direkte av hvor relevant innholdet er og hvor godt det passer til det brukerne søker etter.

Om noen f.eks. søker etter flybilletter fra Bergen til Oslo vil informasjon om slottet ikke relevant og kunden vil mest sannsynlig raskt forlate nettsiden og helle klikke inn på billettbestilling.

Et annet eksempel kan være når noen trenger rørlegger, men havner inn på en salgsside med tilbud på badekar. Her vil naturlig nok brukeren forlate siden og søke videre etter rørleggere i nærområdet.

En god innholdsfortegnelse som bedrer navigeringsflyten på nettsiden eller video kan også være til stor hjelp. Om videoen også er tekstet vil den besøkende også kunne «lese» innholdet uten å ha på lyd. Dette passer fint når noen ligger i senger eller sitter på bussen og ikke vil forstyrre andre med lyd. En annen pekepinn for kvaliteten på en nettside er bounce-rate eller flukt rate. Her måles tiden brukerne blir på nettsiden før de trykker tilbake-knappen eller lukker vinduet for nettsiden i nettleseren. Høy flukt rate vil ofte si at kvaliteten på innholdet ikke er bra eller ikke er relevant i forhold til det brukerne søkte etter på Google.

TRAFIKK OG LENKEBYGGING

Så lenge en nettside besøkes via Google søk kan Google måle trafikken som går til nettsiden. Trafikk spiller en stor rolle for plassering deres i søkeresultatene og kan i noen tilfeller heve et nettsted til toppen på side én. Trafikk som i tillegg kommer via en lenke fra et nettsted med høy autoritet hos Google, vil også kunne hjelpe søkemotor-plasseringen til nettsiden. Tidligere var lenkebygging den beste strategien for SEO hvor «link wheels» eller «link farms» ble bygget og leid ut til kunder. Disse bestod gjerne av nettsider og blogger som ble koblet sammen i et stort nettverk som via en lenke pekte til kundens nettsted. Dette ble slått hard ned på av Google og påvirket mange bedrifter som hadde kjøpt tjenester fra samme SEO-leverandør. I dag bør lenkebygging gjøres gradvis og ikke være den strategien som brukes mest.

seo

GOOGLE VERKTØY

Google er den største søkemotoren og er veldig glad for at du benytter deres egne verktøy. Vi anbefaler at du benytter Google Search Console og Google Analytics. I Google Search Console kan du registrere ditt nettsted og få presentert nyttig informasjon om sidene dine er mobilvennlige, hvor ofte sidene dine har blitt vist i Google søk, blitt klikker på og hvilke søkeord sidene vises for i Google søk.

Du kan lese mer om Google Search Console og Google Ads her.

Google Analytics er et avansert analyse-verktøy hvor Google gir deg en kode som du kan legge til din nettside. Her kan du måle hvordan publikum finner frem til informasjon på ditt nettsted fra søkeresultatene, hvor lenge de blir på sidene, hvilke Google Ads annonse de klikket på før de eventuelt kjøpte noe og hvordan de navigerer på ditt nettsted for å nevne noe.  Du kan også i sanntid se hvor mange som besøker ditt nettsted, hvilket nøkkelord de søkte etter i Google og hvor i verden de besøker fra.

Vi har allerede vært innom Google min bedrift og kan også nevne Google Tag Manager, Google disk og Google Ads. Google Tag Manager er et verktøy som gir deg mulighet til enkelt å legge til koder fra f.eks. Google Analytics eller Facebook. Her kan du også bestemme med stor nøyaktighet akkurat når og fra hvilken del av nettsiden du ønsker informasjon om, basert på adferden til brukerne. En smart funksjon i Google Tag Manager lar deg teste i sanntid at koden fungerer slik du vil den skal gjøre.

Google-verktoy-seo-del-3

Her kan du finne mer informasjon om Google Tag Manager.

Google disk er en samling med digitale kontorverktøy mye likt Microsoft Office. Her kan du lage tekst dokumenter, regneark, presentasjoner mm. I tillegg har du mulighet til å lage enkle nettsider med Google site og lage egne kart med my maps. Felles for kontorverktøyene er at de kan deles offentlig på Internett og lenkes sammen. Med riktig bruk kan du oppnå gode resultater innen SEO med Google disk.

Google Ads også kjent som Adwords er Google sin annonseringsplattform. Her har du mulighet til å lage annonser med tekst, bilder og video som kan vises i Google søk, på Youtube og hos andre Google-partner nettsteder. Annonseringsplattformen inneholder en del verktøy som rapportering av annonseytelse og nøkkelordplanlegger.

Sistnevnte kan også hjelpe deg å finne gode nøkkelord for bruk på ditt nettsted. Felles for alle verktøyene er at de kan hjelpe med rangering i søkeresultatene og gi verdifull informasjon om hvordan hjemmesiden plasseres i søk for forskjellige søkeord.

Følg med videre i siste del av vår miniserie om hjemmesideoptimalisering neste fredag hvor vi vil ta for oss bruk av video, ankertekst, Schema kode og utvidelser.

Ønsker din bedrift å heve hjemmesidens plassering i søkeresultatene kan vi anbefale en SEO-analyse. Du finner mer informasjon om våre SEO tjenestene her.

Er det noen av punktene vi gjennomgår på fredagene som du ønsker hjelp med, eller det er noe som er uklart? Ta gjerne en uforpliktende prat med oss.

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Har du spørsmål relatert til markedsføring eller våre tjenester? Ta en uforpliktende prat med oss. Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg så snart vi får anledning.