Bildestørrelser i sosiale medier i 2020

Bildestørrelser i sosiale medier i 2020

Sosiale medier_bildestorrelser

De ulike sosiale mediene endrer stadig bildestørrelser og formater. For å holde deg oppdatert har vi utarbeidet en guide for bildestørrelser i sosiale medier i 2020.

Behovet for sterk tilstedeværelse på sosiale medier har steget siden 2016 og vil bare fortsette å øke i 2020. Konsekvensen av å ikke publisere et bilde i riktig format kan være at selve budskapet ditt forsvinner helt eller delvis, og at innlegget estetisk sett ikke blir pent å se på. Tiden du har på å fange andres oppmerksomhet er kort. Derfor må bedriften din være oppdatert på sosiale medier og optimalisere innhold som publiseres med de riktige bildene.

Les også: 5 tips til god videomarkedsføring

Hvorfor er bildestørrelser i sosiale medier viktig?

Når du mottar informasjon vil du trolig huske 10% av denne informasjonen tre dager senere. Dersom du legger til et relevant bilde med den samme informasjonen vil du trolig huske 65% av informasjonen tre dager senere. Da er det ikke så rart at 80% av markedsførere bruker visuelt innhold i markedsføringen av sosiale medier.

Publiserer du bilder i feil format i forhold til plattformen du bruker kan du risikere at bildet blir beskjært slik at du mister viktig informasjon i bildet ditt eller budskapet forsvinner helt eller delvis. Sørg for å dele bilder av så høy kvalitet som mulig på de forskjellige plattformene. Med denne guiden gjør vi jobben litt enklere for deg.

Anbefalte bildestørrelser for Facebook i 2020

Profilbilde: 180 x 180 px

Forsidebilde: 820 x 312 px
Har profil- eller forsidebildet ditt logo eller tekst er det best å bruke filer i PNG-format.

Delt bilde: 1200 x 630 px / 1200 x 1200 px

Delt link: 1200 x 628 px

Bilde i feeden: 1200 x 900 px /1200 x 1200 px

Reklame: 1280 x 628 px

Story: 1080 x 1920 px

Arrangementbilde: 1920 x 1080 px

Unngå tekst på bildene

Facebook sitt annonsesystem er designet for å skape mest mulig verdi for folk og bedrifter. Derfor gjennomfører de undersøkelser for å forstå hva som kjennetegner annonser av lav kvalitet. Facebook har dermed funnet ut at bilder med mindre enn 20% tekst har bedre resultater. Derfor må annonser som kjøres på Facebook og Instagram gjennom en prosess der mengden bildetekst som brukes i annonsen evalueres. Du kan også bruke Facebook sitt eget verktøy for å sjekke om annonsen din har for mye tekst. Verktøyet finner du her.

Anbefalte bildestørrelser for LinkedIn i 2020

Profilbilde: 400 x 400 px

Bedriftslogo: 300 x 300 px

Forsidebilde privat: 1584 x 396 px

Forsidebilde bedrift: 1536 x 768 px

Sponset innlegg: 1200 x 628 px

Delt lenke: 1104 x 736 px

Anbefalte bildestørrelser for Instagram i 2020 

Profilbilde: 180 x 180

Bilde og video på story: 1080 x 1920 px

Delt bilde (kvadratisk): 1080 x 1080 px

Delt bilde (landskap): 1080 x 566 px

Delt bilde (portrett): 1080 x 1350 px

Delt video: 600 x 600 px / 600 x 315 px / 600 x 750 px

Les også: IPSOS – oppdaterte tall for sosiale medier i Norge

Anbefalte bildestørrelser for YouTube i 2020 

Profilbilde: 800 x 800 px

Forsidebilde: 2560 x 1440 px

Videoopplastinger: 1280 x 720 px


Her har du en oversikt over de forskjellige bildestørrelsene for sosiale medier i 2020:

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Fyll inn kontaktskjema og vi vil komme tilbake til deg så fort vi kan!