De ulike sosiale mediene endrer stadig bildestørrelser og formater. For å holde deg oppdatert har vi utarbeidet en guide for bildestørrelser i sosiale medier i 2020.
Behovet for sterk tilstedeværelse på sosiale medier har steget siden 2016 og vil bare fortsette å øke i 2020. Konsekvensen av å ikke publisere et bilde i riktig format kan være at selve budskapet ditt forsvinner helt eller delvis, og at innlegget estetisk sett ikke blir pent å se på. Tiden du har på å fange andres oppmerksomhet er kort. Derfor må bedriften din være oppdatert på sosiale medier og optimalisere innhold som publiseres med de riktige bildene.
Les også: 5 tips til god videomarkedsføring
HVORFOR ER BILDESTØRRELSER I SOSIALE MEDIER VIKTIG?
Når du mottar informasjon vil du trolig huske 10% av denne informasjonen tre dager senere. Dersom du legger til et relevant bilde med den samme informasjonen vil du trolig huske 65% av informasjonen tre dager senere. Da er det ikke så rart at 80% av markedsførere bruker visuelt innhold i markedsføringen av sosiale medier.
Publiserer du bilder i feil format i forhold til plattformen du bruker kan du risikere at bildet blir beskjært slik at du mister viktig informasjon i bildet ditt eller budskapet forsvinner helt eller delvis. Sørg for å dele bilder av så høy kvalitet som mulig på de forskjellige plattformene. Med denne guiden gjør vi jobben litt enklere for deg.
ANBEFALTE BILDESTØRRELSER FOR FACEBOOK I 2020
Profilbilde: 180 x 180 px
Forsidebilde: 820 x 312 px
Har profil- eller forsidebildet ditt logo eller tekst er det best å bruke filer i PNG-format.
Delt bilde: 1200 x 630 px / 1200 x 1200 px
Delt link: 1200 x 628 px
Bilde i feeden: 1200 x 900 px /1200 x 1200 px
Reklame: 1280 x 628 px
Story: 1080 x 1920 px
Arrangementbilde: 1920 x 1080 px
UNNGÅ TEKST PÅ BILDENE
Facebook sitt annonsesystem er designet for å skape mest mulig verdi for folk og bedrifter. Derfor gjennomfører de undersøkelser for å forstå hva som kjennetegner annonser av lav kvalitet. Facebook har dermed funnet ut at bilder med mindre enn 20% tekst har bedre resultater. Derfor må annonser som kjøres på Facebook og Instagram gjennom en prosess der mengden bildetekst som brukes i annonsen evalueres. Du kan også bruke Facebook sitt eget verktøy for å sjekke om annonsen din har for mye tekst. Verktøyet finner du her.

ANBEFALTE BILDESTØRRELSER FOR LINKEDIN I 2020
Profilbilde: 400 x 400 px
Bedriftslogo: 300 x 300 px
Forsidebilde privat: 1584 x 396 px
Forsidebilde bedrift: 1536 x 768 px
Sponset innlegg: 1200 x 628 px
Delt lenke: 1104 x 736 px
ANBEFALTE BILDESTØRRELSER FOR INSTAGRAM I 2020
Profilbilde: 180 x 180
Bilde og video på story: 1080 x 1920 px
Delt bilde (kvadratisk): 1080 x 1080 px
Delt bilde (landskap): 1080 x 566 px
Delt bilde (portrett): 1080 x 1350 px
Delt video: 600 x 600 px / 600 x 315 px / 600 x 750 px


Les også: IPSOS – oppdaterte tall for sosiale medier i Norge
ABEFALTE BILDESTØRRELSER FOR YOUTUBE I 2020
Profilbilde: 800 x 800 px
Forsidebilde: 2560 x 1440 px
Videoopplastinger: 1280 x 720 px
Her har du en oversikt over de forskjellige bildestørrelsene for sosiale medier i 2020:
