Er du klar for årets største shoppingdager på nett og i butikk? Black Friday er årets store kuppdag og din bedrifts store mulighet til å markedsføre direkte til handleklare kunder.
Har du planlagt markedsføringen for din bedrift? Usikker på hvordan du skal nå ut til flest mulig? Her finner du våre tips og triks til årets happening.
NÅR ER BLACK FRIDAY?
I 2021 er Black Friday 26. november. Dette amerikanske fenomenet har fått større fotfeste i Norge de siste årene, hvor flere kjører tilbud hele uken med Black Week eller hele måneden med Black Month. Det er også kommet flere store handledager til Norge blant annet Single’s Day, som er den store handledagen i Kina, og Cyber Monday som en siste oppsamlingsdag for måneden.
Dette er datoene for de store handledagene i november:
- Black Month: 1. – 26. november
- Single’s Day: 11. november
- Black Week: 22. – 26. november
- Black Friday: 26. november
- Cyber Weekend: 27. – 28. november
- Cyber Monday: 29. november
HVORFOR SKAL DU ANNONSERE PÅ
BLACK FRIDAY?
Black Friday er ikke lenger et nytt fenomen i Norge og folk er i handlemodus. Når dagen (eller måneden) nærmer seg vil mange søke etter tilbud, da det forventes at det finnes gode kupp denne dagen. Klarer du å innfri kundenes forventninger om tilbud, og samtidig tilby noe som er relevant – da lykkes du med annonseringen din.
ANNONSERINGSAKTIVITETER FOR Å ØKE SALG
Her er våre anbefalte aktiviteter til annonsering, slik at du kan oppnå mest mulig utbytte av disse dagene.
Facebook Ads
Facebook er nordmenns foretrukne sosiale medier-kanal og en av de viktigste markedsføringskanalene akkurat nå. I følge Ipsos, bruker 68% av nordmenn Facebook daglig. Med Facebook kan du annonsere til flere ulike målgrupper basert på for eksempel trafikk til nettsiden din eller aktiviteter på Facebook- eller Instagram-siden din. Remarketing er spesielt nyttig når det kommer til Black Friday eller lignende eventer, da du kan målrette annonsene dine til personer som allerede har vist interesse for din bedrift, eller dine tjenester og produkter.
Les vårt blogginnlegg om Facebook-annonsering her
Google Ads
Søk-, Display- og Shopping-annonser er alle nyttig å bruke i forbindelse med disse dagene. Med søkeannonser kan du, med riktige søkeord, havne på topp i Google-søk. Med Display-annonser (bilde- eller video-annonser), kan du vise frem produkter eller øke merkevarebevissthet med engasjerende bilder og/eller video. Ved å bruke Shopping-annonser kan du vise frem akkurat de produktene eller tjenestene du ønsker å selge.
Les vårt blogginnlegg om Google Shopping-annonser her
Landingsside
Vi anbefaler alle våre kunder å ha en egen landingsside til Black Friday. Med en egen landingsside dedikert til eventet, er du mer synlig i søk og du får dermed mer organisk trafikk. I tillegg kan du opprette målgrupper basert på informasjon om de besøkende på landingssiden din, som du kan bruke i remarketing-kampanjer på både Facebook og Google.
VIL DU LYKKES MED ÅRETS STORE HANDLEDAGER ANBEFALER VI FØLGENDE:
- Analyser fjorårets tall
Finn ut hva som fungerte og ikke fungerte i fjor, og hva du kan gjøre annerledes i år. - Sett deg et mål
Hvor mye er du villig til å bruke og hvor mye forventer du å få igjen? Det kan være greit å ha et mål å strekke seg etter. - Start tidlig
Det mest optimale er å planlegge og starte kampanjer tidlig. Post både annonser og organiske innlegg på sosiale medier og start annonsering på Facebook og Google. Vær synlig! - Bruk flere kanaler
Ikke legg alle eggene dine i en kurv! Lag en rød tråd mellom flere kanaler og kjør ut kampanjer på nettsiden din, Facebook, Instagram og Google. - Få rådgivning
Annonserte du i fjor, men ikke fikk så godt resultat som du håpet på? Få rådgivning til hva du kan gjøre annerledes fra noen utenfor din egen bedrift. Et sett nye øyne kan gjøre underverker.
Har du ikke begynt planleggingen enda? Ikke få panikk! Vi hjelper deg sette opp kampanjer for årets store handledager. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat.