Digital markedsføring uten tredjepartscookies

Den digitale markedsføringshverdagen slik vi kjenner den i dag er i ferd med å endres,
når Google faser ut tredjepartscookies i løpet av 2023. Det betyr at vi må finne andre måter å hente inn data på, samtidig som vi må finne nye strategier for markedsaktivitetene våre.

 

Hvorfor fjernes tredjepartscookies?

De to største faktorene til at tredjepartscookies forsvinner er personvern og strengere lovgivning rundt oppbevaring og deling av kundedata. I løpet av 2023 kan man ikke lenger bruke kundedataene som samles inn når brukere navigerer på ulike nettsider, og dermed vil remarketing forsvinne.

Les om remarketing på Google ved å klikke her.

Hva skal vi bruke istedenfor tredjepartscookies?

Når tredjepartscookies ikke lenger er et alternativ, er det første- og nullpartsdata som gjelder. Førstepartsdata er data som automatisk innhentes av nettsiden din, som for eksempel hvilke undersider som er besøkt, hvilke produkter som er blitt sett på og kjøpshistorikk. For å samle inn og bruke førstepartsdata trenger du:

  • En Customer Data Platform (CDP): Innhenter identitetsdata som blant annet navn, alder, kjønn og lokasjon, i tillegg til livsstilinformasjon, jobbrelatert informasjon, data om hvilke hobbyer du har og transaksjonsdata.
  • En Consent Management Platform (CMP): Holder kontroll på brukerens samtykke rundt innhenting, håndtering og bruk av persondata.

 

Har du verken CDP eller CMP, bør du hente inn nullpartsdata slik at du kan bygge kundeprofiler. Nullpartsdata er informasjon du aktivt spør brukeren om å dele med deg, mot at de får noe i retur – for eksempel PDF med faglig innhold, en rabattkode eller medlemsfordeler. Data du kan spørre om er navn, e-postadresse, mobilnummer og eventuelle preferanser relatert til produktene eller tjenestene du tilbyr. E-postadressene du samler inn kan lastes opp i kundematch-lister i Google Ads og brukes i markedsføringen din.

Kontekstuell markedsføring

Med kontekstuell markedsføring sikter du deg inn på målgruppen basert på tema, ord eller fraser og helt uten bruk av tredjepartsdata.

Les vårt blogginnlegg om kontekstuell markedsføring ved å klikke her.
LEGG INN LINK HER

Marketing automation

Marketing automation (MA) blir mer og mer brukt frem til 2023, og er bruk av programvare for å automatisere markedsføringsprosesser. Ved bruk av MA og automatisering av markedsføringprosesser kan du spare deg for mye manuelt arbeid. Gjort på riktig måte er det en investering som på lengre sikt vil senke kostnader og øke inntekter for bedriften din.

Google Ads

30. juni 2022 forsvinner utvidede tekstannonser fra Google Ads. De blir erstattet av responsive søkeannonser som ser helt lik ut, men bruker maskinlæring for å levere rett annonse til rett person.

Les vårt blogginnlegg om utvidede tekstannonser og responsive søkeannonser ved å klikke her.
LEGG INN LINK HER

Har du spørsmål eller andre henvendelser? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Har du spørsmål relatert til markedsføring eller våre tjenester? Ta en uforpliktende prat med oss. Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg så snart vi får anledning.