På rett over 10 år har Instagram vokst fra å være en bildedelings-app til å bli et senter for bedriftsaktiviteter. Med en bedriftsprofil har du mange muligheter for å synliggjøre og oppleve vekst med merkevaren din. Instagram har også høyere engasjement enn for eksempel Facebook og Twitter. Her finner du våre do’s and don’ts for din bedrift på Instagram.
DO: Finn ut hvem målgruppen din er
Før du begynner å poste må du vite hvem du poster til. Bruk innsikt på din bedriftsprofil for å se hvem følgerne dine er og hva de interesserer seg for, og tilpass innholdet ditt deretter.
DON’T: Bruk din personlige profil
Har du en bedrift bør du ha en bedriftsprofil som skiller deg som person fra din bedrift. Med en bedriftsprofil får du flere muligheter, blant annet annonser, innsikt, og kontaktinformasjon og call-to-action på profilen din.
Klikk her for få finne ut hvordan du oppretter en bedriftsprofil.
DO: Bruk både innlegg og story
Ved å bruke både innlegg og story når du følgerne dine der de er. Mange ser kun på stories istedenfor å scrolle i feeden, mens noen gjør begge deler. Innlegg i feed bør se bra ut og tilføre en verdi til brukeren som ser det. Stories varer i kun 24 timer og er en god måte å vise frem både bilder og video, i tillegg til at du har flere kreative muligheter med filtre, klistremerker, GIFs og deling av lenker.

DON’T: Post når som helst
Om du ønsker å nå følgerne dine når de er aktiv, må du finne ut når det er. På din bedriftsprofil kan du finne ut hvilke dager og når på dagen følgerne dine er mest aktiv, slik at du kan tilpasse publiseringsplanen din deretter.
DO: Legg til flere bilder i en post
En ren bildepost med ett bilde gir ofte minst engasjement. Derfor er det anbefalt å legge til flere bilder da det ofte gir høyere rekkevidde, og kan dukke opp flere ganger i samme feed. Ta bilder i naturlig lys så de er klare og fine, og pass på at bildet er rett.
Les vårt blogginnlegg om fototips for nybegynnere her.
DON’T: Bruk bilder fra du ikke eier selv
Meningen med Instagram er å dele ditt eget innhold. Ikke et bilde du fant på Google. Vær kreativ, og bruk eller skap egne bilder og videoer.
DO: Bruk video
Med bruk av video blir rekkevidden ofte høyere, selv om den kanskje får færre likes. Videovisninger teller også som engasjement. Bruk gjerne musikk og unngå for mye bevegelse.
DON’T: Glem bildetekst
Tekst under innlegget, eller en caption, er en god måte snakke til følgerne dine på og dermed øke engasjement. Du kan for eksempel fortell hva bildet eller innlegget handler om eller stille spørsmål.
DO: Lag annonser
Organiske poster fungerer for å nå følgerne dine, men ønsker du å tiltrekke deg nye er det lurt med annonser. Instagram-annonser inkluderer også en call-to-action-knapp brukerne kan klikke på slik at de kommer direkte inn på nettsiden din, eller det du har lenket til. Instagram-annonser lager du i Facebook Business Manager.
Klikk her for å komme til Facebook Business Manager.
DON’T: Følg alle som følger deg
Kun fordi noen ønsker å følge deg, betyr det ikke at du må følge dem tilbake. Om det er brukere som skaper innhold du syns er inspirerende er det klart du kan følge, men om feeden din er full av innhold du egentlig ikke er interessert i eller som ikke er relevant for bedriften din – er det større sjanse for at du ikke engasjerer deg og mulig bruker Instagram mindre og mindre.
DO: Bruk hashtags (#)
Hashtags (#) gjør innlegget ditt søkbart og dermed lettere å finne. På den måten kan du nå folk som ikke følger deg. Det kan være en god idé å ha en hashtag med bedriftsnavnet ditt, slik at du samler merkevaren din og alle innleggene dine kommer opp under en hashtag.
DON’T: Bruk for mange hashtags
Du har muligheten til å bruke opp til 30 hashtags per innlegg, men det er anbefalt å ha mellom 5 og 9. Det er viktig at hashtaggene er relevante for merkevaren din.
DO: Svar på kommentarer
Alle kommentarer bør svares på i en eller annen grad. Husk hilsen og fornavn, og hold en hyggelig tone. Det er ikke lurt å blande seg inn en tøff debatt – da er det bedre å moderere kommentarene.
DON’T: Ignorer følgerne dine
Ønsker du engasjement på Instagram, må du selv være engasjert. Om du ignorerer kommentarer og meldinger, og aldri interagerer med andre profiler blir du fort usynlig – uansett hvor bra innholdet ditt er.
DO: Bruk emojis
Med riktige emojis for din merkevare får du vist frem personlighet og merkevareidentiten, samtidig som du kan bruke de til å dele opp bildeteksten. Finn den riktige balansen for din merkevare.
DON’T: Ha en tom bio
På profilen din har du mulighet til å skrive en kort biografi på 150 karakterer. Her kan du fortelle hvem du er og dele link til nettsiden din. Om denne er tom går du glipp av muligheten til å enkelt dele informasjonen din med dem som besøker profilen din.

Trenger du hjelp med din Instagram-strategi, eller kanskje innholdsproduksjon?
Kontakt oss for en uforpliktende prat.