I september 2020 kom Apple med programvareoppdateringen iOS 14, som blant annet hadde den største oppdateringen av Hjem-skjermsidene for iPhone noensinne med nye widgeter, nytt design og appbibliotek. I tillegg til dette kom også iOS 14 med en rekke personvernforbedringer, som muligheten til å velge om apper og tjenester skal kunne spore deg på tvers av ulike nettsteder og apper. Hva betyr denne endringen for deg som annonsør? Og ikke minst, hvordan påvirker dette Facebookannonsering, som er den store snakkisen?
iOS 14-OPPDATERINGEN
Oppdateringen til Apple påvirker en hel bransje som lever av sporing og målrettede annonser ettersom forbrukerne nå får mulighet til å bestemme om de ønsker å bli sporet på tvers av ulike apper.
Kort fortalt krever Apple at alle apper i App Store viser en advarsel til brukere på iOS 14-enheter, som vil forby innsamling og deling av enkelte data med mindre folk tillater sporing på iOS 14-enheten via advarselen. Etter hvert som flere velger bort sporing på iOS 14-enheter, vil personlig tilpassing av annonser og resultatrapportering bli begrenset for konverteringshendelser både i apper og på nettsteder. Brukeren som velger bort sporing vil fremdeles få opp annonser på sine enheter, men disse vil ikke være tilpasset brukerens interesse eller aktiviteter.
Ønsker du hjelp med Facebook-annonsering? Ta kontakt med oss.
SLIK KAN APPLES UTGIVELSE AV iOS 14 PÅVIRKE ANNONSENE DINE
Bedrifter som annonserer for mobilapper, samt de som optimaliserer, målretter og rapporterer konverteringshendelser på nettsteder fra bedriftsverktøyene til Facebook, blir berørt. Derfor har Facebook bestemt å behandle pikselkonverteringshendelser fra iOS-enheter med Aggregert hendelsesmåling. Dette tillater måling av nettstedshendelser fra iOS 14-brukere gjennom maksimalt åtte konverteringshendelser per domene. Disse kan brukes for å kjøre effektive kampanjer samtidig som du bevarer brukernes personvern.
HVA BETYR OPPDATERINGEN FOR FACEBOOK?
iOS 14-oppdateringen har potensial til å være ekstremt skadelig for inntektene til Facebook. Ifølge Statista bruker 81% av brukerne på Facebook kun appen på mobiltelefonen, sammenlignet med 1,7% som kun bruker Facebook på stasjonære- eller bærbare datamaskiner. De resterende 17,3% bruker Facebook på begge.
Av de 81% vil det være en stor del som vil bruke en iOS-enhet med iOS 14-oppdateringen. Fra det antallet brukere vil det være en prosentandel som faktisk vil tillate appen å spore dataene sine, men hvor mange det vil være er ukjent og sannsynligvis ikke en stor brøkdel. Det antas at et flertall av iOS-brukere vil velge bort Facebooks sporing. Dette er kun basert på antakelser da det umulig kan sies noe om på forhånd ettersom man ikke har statistikk fra lignende saker.
Les også: Facebook fjerner liker-knappen
NÅR SKJER DET?
Det var meldt om at endringene ville kjøres i gang fra starten av 2021. Etter å ha vært i kontakt med vår representant i Facebook, har vi fått innblikk i at effekten av oppdateringen testes av Facebook nå, før Apple gjør det obligatorisk for alle apper tidlig på våren 2021. Testingen har rukket å komme til flere europeiske land, som blant annet Irland og England, men disse landene har enda ikke nok informasjon om hvor mange som velger bort sporing.
HANDLINGER SOM KAN HJELPE DEG FORBEREDE ANNONSEKONTOEN DIN PÅ ENDRINGER I iOS 14
1. Oppdater tilskrivelsesperioden for automatiske regler som er påvirket
Automatiske regler vil bare støtte tilskrivelsesinnstillingen 7 dager etter klikk. Ved å oppdatere tilskrivelsesperioden for de automatiske reglene til 7 dager etter klikk allerede nå, kan det hjelpe deg med å unngå uventede endringer i de automatiske reglene senere.
2. Publikumsstørrelser kan bli redusert
Publikummet kan bli redusert fordi de ikke lengre kan inkludere personer som bruker iOS 14. Det anbefales å skille iOS-brukere fra andre brukere allerede nå i annonsesettene for å få en oversikt over hvor stor den øvrige gruppen er. Dette gir en indikasjon på hvor stor målgruppen din vil være etter at iOS 14-oppdateringen trer i kraft i Norge.
3. Noen kampanjeresultater vil telles annerledes
Du kan oppleve at det er forsinkelser i rapporteringen av enkelte resultater ettersom endringer i tilskrivelsesinnstillingene kan føre til en reduksjon i antall rapporterte konverteringer. Noen tilskrivelsesperioder vil være helt utilgjengelige, og noen av annonsene dine kan bli satt på pause eller stoppe levering til bestemte enheter.
4. Ny grense for hendelser på nettsteder
Grunnet endringene i iOS 14 vil Facebook implementere den nye funksjonen Aggregert hendelsesmåling, som støtter annonsørers innsats for å bevare brukernes personvern mens de kjører effektive kampanjer.
5. Oppdater Facebook-pikselen for Apple iOS 14
Du kan kun konfigurere opptil 8 unike konverteringshendelser per domene som kan brukes til kampanjeoptimalisering. Facebook vil i utgangspunktet konfigurere de konverteringshendelsene de tror er mest relevante basert på aktiviteten din. Alle andre hendelser blir deaktivert, men du kan redigere valget av konverteringshendelser i Facebook Hendelsesadministrasjon. Dersom du deaktiverer en konverteringshendelse som brukes av et eller flere annonsesett, vil disse automatisk settes på pause. Det er derfor viktig at du velger de åtte konverteringshendelsene som har størst betydning for viktige bedriftsresultater, og vurdere om det er nødvendig å optimalisere for målsettinger øverst i trakten, for eksempel visninger av landingsside og lenkeklikk.
Les også: Slik finner du de rette søkeordene
OPPSUMMERING
Apple har begynt å rulle ut de nye personvernendringene til iOS 14 til enkelte land allerede. Endringen krever at brukere av apper i App Store gir tillatelse til å bli sporet på tvers av apper og nettsteder, noe som vil gi dem personlig tilpassede annonser. Dessverre for alle som lever av sporing og målrettede annonser, er det spådd at de fleste iOS 14-brukerne vil velge bort sporing. I forbindelse med Apples nye personvernendringer har Facebook måttet tenke nytt, og har gjort en del endringer som potensielt vil minske skadeomfanget i deres kanaler. Den siste beskjeden fra Facebook er at de kommer til å oppfordre sine iPhone- og iPad-brukere til å la selskapet spore deres aktivitet, slik at den sosiale mediegiganten kan vise dem mer personlige annonser. Det vil likevel være viktig å følge med på endringene som skjer fremover med tanke på sporing, publikumsstørrelser og rapportering for å se effekten av oppdateringen. Ikke minst må markedsførere tilpasse, tilegne og sette seg inn i endringene som skjer slik at man hele tiden klarer å henge med på den digitale utviklingen og gjøre nødvendige endringer.
Lurer du på hva vi kan hjelpe deg med? Se et utvalg av våre prosjekter her.