Visste du at i dagens samfunn forventer folket en visuell opplevelse når de ser produkter og tjenester på nett? Forbrukere i hele verden oppgir 86% at de forventer at bedrifter tilbyr bilder når forbrukerne handler på nett. Har du fått med deg at Google tilbyr bildeutvidelse på dine søkeannonser?
SLIK FUNGERER BILDEUTVIDELSER
Når potensielle kunder søker i Google og din annonse vises, vil de se:
- Overskriften
- Beskrivelsen
- Nettadresse
- Bilde

DETTE BØR BILDENE DINE VISE
Bildeutvidelse gir deg muligheten til å supplere søkeannonsene dine med inspirerende, relevante og visuelle fremstillinger av dine produkter og tjenester. Utvidelsen gjør det enklere for dine potensielle kunder å finne ut mer om bedriften og inspireres til å utføre handlinger – spesielt på mobilenheter.
KAN ØKE KLIKKFREKVENSEN
Resultatene viser at annonsører som benytter seg av bildeutvidelser i gjennomsnitt oppnår en økning på 10% i klikkfrekvensen når bildeutvidelsen vises sammen med mobilsøkeannonsene.
DETTE KREVES AV DEG
Hvis du ønsker å benytte deg av bildeutvidelser, må følgende være på plass:
- Kontoen må ha overholdt Google sine retningslinjer over tid.
- Kontoen er i en kvalifisert vertikal eller undervertikal. Dersom du går innunder sensitive vertikaler eller undervertikaler, kan du ikke benytte deg av bildeutvidelser (f.eks. ifm. Alkohol, gambling eller seksuelt innhold).
- Kontoen din må ha vært åpen i mer enn 90 dager
VIKTIG Å HUSKE PÅ
Ha fokus på kvalitet. Sørg for at bildet ikke er uklart og viser tydelig sammenheng med tekstannonsene dine.
Høyde/bredde-forhold | Høyde/bredde- forhold Obligatorisk? Kvadrat (1 x 1) Ja Liggende format (1,91 x 1) Valgfritt, men anbefalt |
Filformater | PNG, JPG, statisk GIF |
Bildeoppløsning | Høyde/bredde- forhold Minste antall piksler Anbefalt antall piksler Kvadrat (1×1) 300 x 300 1200 x 1200 Liggende format (1,91×1) 600 x 310 1200 x 628 |
Maksimal filstørrelse | 5120 kB |
Anbefalt trygg plassering i bildet | Plassér viktig innhold innenfor de midtre 80 % av bildeområdet. |
Merk: Ved å opprette bildeutvidelser bekrefter du at du eier alle juridiske rettigheter til det aktuelle bildet, at du har tillatelse til å dele det med Google, og at Google kan bruke det på dine vegne i annonsering eller til andre kommersielle formål.
Les også: 5 spørsmål og svar om Google Ads
Kilder:
https://support.google.com/google-ads/answer/9566341?hl=no