Butikkene bugner av fristende salg og tilbud denne uken, og mange kunder benytter muligheten til å kjøpe julegaver. Som bedrift tenker du kanskje at dette er den dyreste perioden å annonsere, og du vil ikke at din bedrift skal drukne i mengden av annonser. Vi gir deg tips til hvordan du forbereder deg til Black Friday.
HVA ER BLACK FRIDAY?
Black Friday er et amerikansk fenomen som finner sted dagen etter Thanksgiving i USA. Denne store shoppingdagen markerer tradisjonelt begynnelsen på julehandelen og du finner mange av årets beste tilbud nettopp på Black Friday. Ordet «Black Friday» beskriver at handelen denne dagen bidrar til at mange butikker står igjen med overskudd, og dermed går fra røde til svarte tall i regnskapet. De senere årene har Black Friday også inntatt andre deler av verden, inkludert Norge, og i 2020 havner den store salgsdagen på 27.november.
ER DU KLAR FOR ÅRETS STØRSTE SHOPPINGDAG PÅ NETT?
Nordmenn går amok på og mange foretar søk på tilbud flere uker før selve dagen. Dette har ført til at flere bedrifter har forlenget tilbudsperioden til Black Week. Her har du noen gode grunner til å hive deg på bølgen:
- Ikke spar på markedsbudsjettet
Nå er ikke tiden for å spare penger, og du bør bruke markedsbudsjettet og ta din plass på markedet. Selv om det er mange aktører som annonserer denne uken, vil du ikke drukne fordi du vil få de visningene du betaler for. - Bygg merkevaren
Pengene du bruker på markedsføring er ikke bortkastede penger. Dette gjelder også denne uken. Det er bedre å være synlig enn å ikke være der i det hele tatt. Det er faktisk slik at du taper mer på å ikke være synlig, så selv om det er dyrere enn normalt, vil det lønne seg på lang sikt fordi du viser at du er på, tilgjengelig og oppdatert. Dette gjør at du blir «top of mind» også etter salget, istedenfor å forsvinne helt. Her har du anledning til å kickstarte julehandelen og gjøre folk oppmerksomme på butikken din slik at de husker deg også etter kampanjens slutt. - Alle er på nett
Vi ser fremdeles en økende trend i nettshopping, og over 70% av alle kjøp i Norge starter med et søk på nett. Samtidig er de aller fleste av oss på sosiale medier eller gjennomfører Google søk i løpet av en dag. Her har du gode sjanser til å treffe din potensielle målgruppe med din annonse. I år er det ekstra viktig å være synlig på nett, og veldig mange vil bruke internett til julegavehandelen til fordel for kjøpesentre grunnet pandemien. - Markedet er mer mottakelige for annonser
Det florerer av tilbud over alt på nettet på årets store handledag, og folk er klar over at dagen kommer. Når dagen nærmer seg, vil mange søke etter butikker og tilbud, eller eventuelt vente på gode tilbud som de kan kaste seg over. Faktisk er det blitt slik at kundene forventer å finne gode kupp denne dagen. Klarer du å innfri kundenes forventninger om tilbud, og samtidig tilby noe som er relevant, lykkes du med annonsen din.
Les også: Slik fungerer Instagram algoritmen - Økt omsetning
Når folk er i handlemodus sitter ofte pengene løst. Møt kundene med gode tilbud. Du kan for eksempel benytte anledningen til å kvitte deg med produkter som du sliter med å bli kvitt.

VIL DU LYKKES MED ÅRETS SALG ANBEFALER VI FØLGENDE:
- Planlegg aktivitetene tidlig
Det mest optimale er å planlegge kampanjen og sette opp kampanjeaktivitetene god tid i forveien, slik at de er klare til Black Friday. God planlegging er nøkkelen til å oppnå den ønskede oppmerksomheten fra kundene denne uken. Legg ut annonser på sosiale medier, i Google Ads og din egen nettside. Vær synlig og få frem budskapet ditt. - Analyser tall fra året før
Finn ut hva som fungerte i fjor og hva som ikke fungerte like godt. Skap deg et bilde av situasjonen. - Sett deg et mål
Hvor mye er du villig til å bruke og hva forventer du å få igjen? Det er viktig å ha et mål og strekke seg etter dette. Fungerer ikke kampanjene dine optimalt i løpet av uken for å nå målet ditt? Da tester du enten et annet innhold eller en annen målgruppe. Test en ting av gangen, slik at du hele tiden har kontroll på hva som gjorde at resultatene plutselig blir bra. - Få rådgivning og følg med hva andre gjør
Har du annonsert tidligere på Black Friday, men fikk ikke noe spesielt ut av det? Få rådgivning fra noen eksterne til hva du kan gjøre annerledes. Byråer har god erfaring med ulike bransjer og oppsett av kampanjer. Du kan også følge med på hva andre gjør i forbindelse med budskap og prisstrategier som brukes.
Les også: Tips til B2B-markedsføring - Ikke villed kundene dine
Mange aktører kjører lokketilbud og dette er svært skuffende når kunden kommer inn på en landingsside med helt andre priser. Dette medfører at den potensielle kunden ofte klikker seg raskt ut av siden igjen for de er på jakt etter et spesifikt produkt. Frakt kan være avgjørende og når denne ikke er kommunisert tidlig, kan du risikere å miste kunden i handlekurven. Gi derfor kunden riktige opplysninger og sørg for å kommunisere frakt tidlig i prosessen. Visste du for eksempel at så mye som 75% av alle handlekurver på nett blir forlatt? - Bruk flere kanaler
Alle kanalene jobber godt sammen og løfter hverandre opp. Lag en rød tråd mellom kanalene dine og kjør ut kampanjer synlig på nettsiden din, på Facebook, Instagram og Google. Vi har flere nettbutikkunder som i utgangspunktet ikke ønsket å annonsere, i frykt for å forsvinne blant de store aktørene, som allerede har oppnådd svært gode resultater ved hjelp av disse tiltakene.
Om du ikke allerede er i gang, så er det fremdeles ikke for sent. Sett sammen noe materiale i dag og sett opp noen kampanjer i ulike kanaler. Hvis du ikke har anledning i år, så start allerede nå med planlegge 2021.
Lykke til!