Visste du at 15% av daglige Google-søk er nye søk som aldri har blitt sett før? Forbrukertrender utvikles og endres fortere enn noen gang, og det er derfor utrolig viktig at din bedrift har relevante og hjelpsomme annonser som når ut til forbrukerne.
Google’s responsive søkeannonser kombinerer din kreativitet med maskinlæring og automatisering for å vise dine annonser til flest mulig mennesker. Med responsive søkeannonser legger du inn flere overskrifter og beskrivelser, og maskinlæringen vil automatisk teste ulike kombinasjoner og finne ut hva som fungerer best til hvilken type søk. Jo flere overskrifter og beskrivelser, jo flere muligheter gir du Google til å skape best mulig resultat.
Gjennom automatisering blir annonsene dine tilpasset slik at den viser rett budskap til rett tid. Dette betyr at du kan lage færre annonser og likevel oppnå konverteringer. Annonsører som bytter fra tekstannonser til responsive søkeannonser ser i gjennomsnitt 7% flere konverteringer med samme kost per konvertering (Google, 2021). Dermed ser vi at automatisering er nøkkelen for å holde tritt med forbrukertrendene.
Fra og med 30. juni 2022 vil responsive søkeannonser være den eneste typen søkeannonser som kan opprettes i Google, og rene tekstannonser fjernes. Men, du kan likevel bruke innholdet du har laget i tekstannonser til å skape gode responsive søkeannonser med høyt optimaliseringsresultat og god annonsekvalitet. Optimaliseringsresultatet er et estimat over hvor god annonsene dine vil gjøre det, og går fra 0% til 100%. Annonsører som forbedrer annonsekvaliteten fra «dårlig» til «utmerket» ser i gjennomsnitt 9% flere klikk og konverteringer. Vi anbefaler å ha minst en annonse med «god» eller «utmerket» annonsekvalitet i hver annonsegruppe.
Helt til slutt har vi tre tips til hvordan du kan lage suksessfulle responsive søkeannonser:
- «Fest» overskrifter og beskrivelser til spesifikke posisjoner i annonsen din. Dette er veldig nyttig om du har noe tekst som du ønsker skal være synlig i alle annonsene. Du kan velge om overskriften skal stå som setning nr. 1, 2 eller 3.

- Sjekk «Anbefalinger» jevnlig. Her finner du forslag tilpasset din kampanje og dine annonser som kan guide deg til å oppnå høyere optimaliseringsresultat. Målet er så klart et optimaliseringsresultat på 100% slik at annonsen din når sitt fulle potensiale.

Under «Anbefalinger» finner du forslag til hvordan du kan få høyere optimaliseringsresultat.
- Bruk «Annonsevarianter» for å teste ulike varianter av annonsene dine i flere kampanjer. Du kan lese mer om annonsevarianter ved å klikke her.
