Fordeler med Facebook Business Manager og Facebook Ads Manager

Facebook Business Manager og -Ads Manager er hjelpeverktøy som gjør det
enklere for bedrifter å markedsføre på Facebook.
Lurer du på hvilke fordeler dette kan gi deg og din bedrift?
Det er nemlig et veldig nyttig verktøy, så les videre.


Hva er Facebook Business Manager?

Facebook Business Manager er en type dashbord hvor alt av annonsekontoer, Facebook- og Instagram-sider, og Facebook-piksler er samlet på et sted. Her får du også tilgang til analyseverktøy, hvor du raskt kan finne ut hvilke strategier som fungerer eller ikke fungerer for din bedrift. Det er også mulig å dele ut ulike rettigheter til personer eller bedrifter med forskjellige tilganger – dette gir et sømløst samarbeid, uten å måtte dele all informasjon med alle. Men, Facebook Business Manager kan oppleves lite brukervennlig om man aldri har brukt det før. Vi anbefaler derfor å bruke litt tid til å sette seg inn i verktøyet for å lære hvilke muligheter og begrensninger som finnes.

Hva er Facebook Ads Manager?

Facebook Ads Manager er kommandosenteret for Facebook-annonser. Annonsekontoen din inneholder all annonseaktivitet – alle kampanjer, annonsesett og annonser, i tillegg til faktura- og betalingsinformasjon. Du kan gjøre mye mer med en annonsekonto, kontra å bare fremme et innlegg. Du kan blant annet lage spesifikke annonsesett, som gir deg muligheten til å målrette annonsene til akkurat det publikummet du ønsker. Facebook sitt analyseverktøy gir deg også statistikk for hver annonse. Denne dataen kan fortelle deg om annonsene dine er lønnsomme eller ikke, hvilke som gir størst inntekt og som engasjerer mest.


Les også: 5 tips for annonsering på Facebook


Til deg som markedsfører via Facebook-siden din

Når du markedsfører via Facebook-siden din kontra Business Manager er mulighetene dine færre. Ved fremming av innlegg får du en viss innsikt i resultatene til annonsene du har kjørt, men det er mye nyttig informasjon som uteblir herfra – som finnes i Business Manager. Ved bruk av frem innlegg-knappen får du heller ikke mange valgmuligheter for hvem du skal rette annonseringen mot. Ved bruk av Ads Manager kan du også inkludere personer i målgruppen, i tillegg til å ekskludere dem som ikke lenger er lønnsom.

Ulemper med markedsføring kun fra Facebook-side

  • Du kan ikke endre budsjett underveis
  • Du kan ikke selv velge hvilke kanaler annonsene dine skal vises på
  • Du kan ikke velge markedsføringsmål
  • Du kan ikke teste ulike annonseformater


Fordeler med Facebook Business Manager

  • Du slipper å bruke din egen personlige Facebook-konto
  • Du får varsler og innsikt i sidene og annonsekontoene dine – slik at du alltid er oppdatert
  • Du kan dele og gi ulik tilgang til personer eller byråer som skal hjelpe deg med annonsering
  • Analyseverktøy


Fordeler med Facebook Ads Manager

  • Du kan dele og gi ulik tilgang til personer eller byråer som skal hjelpe deg med annonsering
  • Du kan lage spesifikke annonsesett, som gir deg muligheten til å målrette annonsene til akkurat det publikummet du ønsker
  • Nå publikum gjennom hele salgstrakten med ulike kampanjemålsettinger
  • Analyseverktøy


Facebook Business Manager hjelper deg og ditt team med å ha en god struktur og et godt samarbeid rundt markedsføringsaktivitetene deres. Har du spørsmål eller trenger hjelp til å sette opp en Business Manager eller Ads Manager?
Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat.

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Har du spørsmål relatert til markedsføring eller våre tjenester? Ta en uforpliktende prat med oss. Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg så snart vi får anledning.