Søkemotoroptimalisering eller SEO (search engine optimalization) er en samlebetegnelse på en rekke faktorer som sammen kan bidra til at nettstedet ditt oppnår bedre organisk synlighet og høyere rangering i søkemotorene. Siden over 70% av alle kjøp i Norge starter med et søk på nett, er det viktig å være synlig og ha en god posisjon i Google.
Les mer om søkemotoroptimalisering og hva vi kan bistå med her.
HVORFOR BØR JEG SØKEMOTOROPTIMALISERE NETTSIDEN MIN?
Med en godt søkemotoroptimalisert nettside oppnår du en bedre posisjon i Googles søkemotor og får mer organisk trafikk. Dersom du ikke har en søkemotoroptimalisert nettside, risikerer du å miste mye relevant trafikk. Over 80% av søkere ser kun på første resultatsiden i Google og over 30% klikker på det øverste søkeresultatet. Med andre ord er det viktig å ha en godt optimalisert nettside og få en god posisjon i Google.
HVA ER VIKTIG Å TENKE PÅ MED SØKEMOTOROPTIMALISERING?
Før du starter med søkemotoroptimalisering, bør du ha en forståelse over viktige faktorer som påvirker hvordan søkemotoren opplever nettsiden din. Det er mange faktorer som spiller inn og de viktigste begrepene er:
Sidetittelen på hver enkelt side på nettsiden din, forteller søkemotoren hva siden din handler om. Den bør være maks 70 tegn eller mindre, inkludert søkeordet du vil være synlig på og bedriftsnavnet.
Metabeskrivelsen gir en mer utdypende beskrivelse om hva siden din handle om til søkemotoren. Denne bør inneholde søkeordet du vil være synlig på i tillegg beskrive hva innholdet handler om.
HTML-overskrift viser søkemotoren hvilken tekst som er overskrift, innledning og underoverskrifter. Dette gjør du ved å tagge teksten med H1, H2 og H3.
Interne linker eller hyperkoblinger hjelper søkemotoren å lære mer om siden din. Dette kan eksempelvis være et blogginnlegg om et produkt, hvor du linker til produktet i teksten.
Bildenavn og ALT tagger er viktig når søkemotoren skal indeksere nettsiden din, for å forstå hva som er på bildene du bruker. Inkluder søkeordet eller en setning på bildefilen og ALT taggen, som beskriver bildet.
Det er mange måter å forbedre posisjonen i Google på, og noen av disse metodene kan for eksempel være:
- Blogginnlegg og artikler
- Godt innhold i sosiale medier
- E-bøker
- “How-to”-innhold
- Video og podcas
HVORDAN STARTER JEG MED SØKEMOTOROPTIMALISERING?
Du kan starte med å følge vår vanlige rutine for SEO eller du kan ta kontakt med noen som kan gjøre jobben for deg. Vi jobber med søkemotoroptimalisering daglig og har gode rutiner for å hjelpe deg på veien til en bedre posisjon og mer trafikk. Slik er vår fremgangsmåte, dersom du ønsker å starte med søkemotoroptimalisering på egenhånd:
1. Søkeordsanalyse
Start med en søkeordsanalyse og finn relaterte søketermer til dine produkter og tjenester. Opprett et dokument. Noter hvilke søkeord og begreper som er mest vanlig for dine produkter og tjenester. Finn gjerne ut hvilke ord målgruppen din bruker. Kategoriser etter temaer eller basert på din nettsidestruktur.
2. Teknisk analyse
Finn ut hvordan Google leser nettsiden din og på hvilke områder nettsiden din bør forbedres. Det finnes flere verktøy levert av Google, for å finne ut hvordan nettsiden din oppleves av Google sin robot.
3. Optimalisering
Nå som du har full oversikt, kan du starte med optimaliseringen. Dersom du ikke har utviklet nettsiden selv, kan du kontakte den som har gjort dette. For å optimalisere nettsiden, må du jobbe på baksiden av nettsiden i strukturen. Tiden er inne for å gjøre siden brukervennlig og relevant for besøkende av nettsiden ved å blant annet ta i bruk søkeordsanalysen din.
4. Innhold
Det kan være utfordrende å få en god posisjon med kun å optimalisere landingssidene. Vi anbefaler at du viser din kunnskap om tjenestene eller produktene dine via blogg og sosiale medier. På denne måten kan disse sidene være med å bidra til at du blir synlig på flere områder.