Hvordan lage en publiseringsplan for sosiale medier?

Hvordan lage en publiseringsplan for sosiale medier?

publiseringsplan sosiale medier

Har du hørt om fenomenet publiseringsplan? Hvis du ikke allerede benytter deg av dette hjelpemiddelet i en ellers så hektisk hverdag, så er det bare å sette i gang. Vi gir deg en kort innføring i hva det er, hvordan du enkelt kan benytte deg av det samt noen tips til å komme i gang.

Hva er en publiseringsplan?

En publiseringsplan er enkelt og greit en oversikt over hva du skal publisere, når det skal publiseres, hvor du ønsker å publisere det samt hvem som er ansvarlig for at det blir gjennomført. En publiseringsplan kan på mange måter sees på som en redning i en ellers så hektisk hverdag. En godt gjennomført plan kan gjøre hverdagen mye enklere. Den gir deg en strukturert oversikt, sikrer kontinuitet samt god synlighet på nett.   

Hvordan sette opp en publiseringsplan?

Før du setter opp en publiseringsplan er det greit å få en oversikt over hvilke sosiale plattformer du benytter deg mest av. Er det kun Facebook og Instagram – så er det ikke nødvendig å lage en plan for LinkedIn og YouTube.

Så snart du har en oversikt over hvilke sosiale plattformer du ønsker å fokusere på anbefaler vi å bruke Excel for oppsett. Som vist i illustrasjonen trenger det ikke være omfattende. Legg inn uke, innhold, ansvarlig samt en bolk for publisert. Av erfaring er det mer gjennomførbart å oppdatere og følge planen om den er enkel i utgangspunktet.

Les også: IPSOS – oppdaterte tall for sosiale medier i Norge, 4 kvartal.

Tips for å komme i gang med publiseringsplanen

Er du usikker på hvor du skal begynne? Et tips fra oss er å begynne med det du allerede vet kommer i fremtiden. Dette kan være viktige datoer for din bedrift, merkedager, kampanjer eller arrangementer. Legg det inn i publiseringsplanen – da vet du at du ikke kommer til å glemme det.

Sett av tid til å oppdatere planen, og legg det inn i kalenderen. Dette kan være en gang i uken eller en gang i måneden. Alt ettersom hva du personlig føler fungerer best. Det viktigste er at publiseringsplanen kontinuerlig oppdateres, slik at du alltid har innhold å publisere på dine sosiale plattformer.

Et ekstra tips er kjennskap til når det er mest effektivt å publisere innhold i de ulike plattformene. Dette kan i noen tilfeller være komplekst, men ikke umulig å finne ut av. Vi har tidligere skrevet et blogginnlegg om akkurat dette. Du kan lese om de beste tidene for å publisere innhold på sosiale medier her!

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Fyll inn kontaktskjema og vi vil komme tilbake til deg så fort vi kan!