Algoritmen til Instagram er det som bestemmer hvem som får se innholdet du legger ut, og hvem som ikke får sett det. Når algoritmene endres må du endre på markedsstrategien din fordi det som fungerte i går kanskje ikke fungerer i dag. Det holder ikke lengre å bruke de riktige emneknaggene og regelmessig legge ut innhold for å nå det tiltenkte publikummet. Hvordan fungerer egentlig Instagram algoritmen, og hvordan kan du jobbe med algoritmen for å nå ditt tiltenkte publikum?

HVORDAN FUNGERER INSTAGRAM-ALGORITMEN?
Rekkefølgen av innlegg du blir vist i feeden din er alt annet enn tilfeldig. Det er nemlig Instagram algoritmen som dikterer rekkefølgen av innleggene du ser når du blar deg nedover feeden din. Algoritmen baserer seg på spesifikke signaler fra deg og prioriterer poster som er mest relevant i forhold til dine interesser. De mest relevante postene havner øverst, mens annet innhold havner lengre nede.
HVORFOR BLIR IKKE POSTENE VIST I KRONOLOGISK REKKEFØLGE?
Vi husker alle tilbake til «gode gamle dager» der vi fikk det nyeste innholdet øverst i feeden, og kunne bla oss tilbake i tid kronologisk, helt til vi hadde «tatt igjen» der vi var forrige gang vi besøkte Instagram. Slik er det som sagt ikke lengre, men hvorfor ikke?
Instagram og alle andre sosiale kanaler kjemper om brukerne. Alle ønsker at brukeren skal tilbringe mest mulig tid i nettopp deres kanaler, som også er bakgrunnen for disse algoritmene. Når du hele tiden eksponeres for relevant og interessant innhold, blir du værende i kanalen lengre. Instagram, som er en gratis tjeneste, er avhengig av annonsekostnader for å tjene penger, og dess lengre tid brukerne tilbringer i appen, dess flere annonser kan brukeren eksponeres for. Instagram tjener altså penger på reklameinntrykk. Her har du to eksempler:
Du tilbringer 10 minutter i appen, og blir eksponert for 2 annonser hvorpå Instagram tjener 20 kroner.
Du tilbringer 30 minutter i appen, blir vist 6 annonser, og Instagram tjener 60 kroner.
Cha-ching!
Enkelt forklart: mer tid brukt i appen = høyere inntekt for Instagram.
Etter at Instagram byttet fra kronologisk til rangert feed, blir innlegg i snitt sett av 50% flere følgere, ifølge skaperne, @creators.

HVORDAN DEFINERER INSTAGRAM DINE INTERESSER?
- Interesse
Instagram prøver å forutse hvor mye du vil bry deg om en post. Dette baseres på tidligere oppførsel fra deg, altså hva du har likt, kommentert og lagret tidligere. De måler også hvor lang tid du bruker på å se på forskjellige poster eller profiler. Blar du nedover feeden uten å like eller stoppe opp ved noen poster, vil Instagram vurdere innholdet eller kontoen som mindre relevant for deg. Motsatt vil Instagram vise deg mer av poster du bruker tid på selv om du ikke legger igjen en kommentar eller liker posten. Dette blir målt i antall sekunder. Antall tid brukt på å se et innlegg er altså en nøkkelfaktor for algoritmen til å vurdere hvor relevant innholdet er, og til å bestemme hvor mye innlegget økes. Legger du ut innhold kan det derfor være smart å legge ut gode bildetekster som folk faktisk leser, som øker tid brukt på innlegget ditt. - Forrige besøk
Algoritmene prioriterer siste post, slik at du alltid får sett nytt innhold. De fleste innlegg har en varighet på 6 timer øverst i feeden, men enkelte, svært populære poster, har en varighet på inntil 48 timer.
Algoritmen viser deg de beste og mest populære postene siden forrige gang du åpnet appen. Det vil si at brukere som ikke sjekker Instagram så ofte, kun vil få opp dine innlegg hvis det har høyt engasjement eller er av svært høy interesse for brukeren. Ifølge Ipsos, bruker 70% av kvinner under 30 år Instagram flere ganger om dagen.
Brukere som tilbringer 45 minutter i feeden ser naturligvis flere poster, inkludert underpresterende, enn dem som kun bruker 5 minutter i feeden.
Følger du tusenvis av kontoer ser du sannsynligvis ikke alle postene som legges ut, men følger du kun noen hundre, er det mer sannsynlig at du får med deg alt som legges ut hvis du bruker mye tid i appen. - Relasjoner
Instagram algoritmen fokuserer på å gi deg meningsfylt innhold som du liker slik at du bruker mer tid i appen. Følgelig blir du vist innlegg fra kontoer som du allerede kommuniserer med. For bedrifter betyr dette at det er viktig å fokusere på samfunnsengasjement.
Handlinger som kan indikere et nært forhold mellom kontoer innebærer utveksling av samtaler, tagging og kommentarer. Instagram vektlegger også likerklikk, deling, lagring og visninger.
Folk som engasjerer seg i poster som ligner dine egne, har større sannsynlighet for å se dine poster. I tillegg følger algoritmen med på hvilke kontoer du søker etter på Instagram. Når du søker etter en bestemt konto, blir dette tolket som et signal på at du liker kontoens innhold, og du får opp mer av dette i feeden din. Algoritmen vil gi folk mer av det de liker. - Frekvens
Frekvens handler om hvor ofte du åpner Instagram-appen. Dette har betydning fordi algoritmen hele tiden prøver å vise deg nye poster. Slik sikrer Instagram at du vil komme tilbake fordi du alltid får sett noe nytt.
FAKTORER SOM IKKE PÅVIRKER RANKINGEN DIN
- Hvilken type konto du har (skaper, bedrift, personlig)
- Hvorvidt innholdet ditt er organisk eller reklame
Les også: Her finner du anbefalte bildestørrelser for sosiale medier i 2020.
8 TIPS FOR Å JOBBE MED INSTAGRAM-ALGORITMEN
Vi viser deg hvordan du kan bruke denne innsikten i din egen Instagram-strategi gjennom gode fremgangsmåter:
- Legg ut konsekvent
Kvantitet er enklere å måle enn kvalitet når det kommer til Instagram. Finn ut hvor ofte det er mulig for deg å poste innlegg, lag en publiseringsplan og prøv å holde deg til denne. - Følg med på tallene
Har du en bedriftsprofil, kan du følge med på Instagram analytics, som er en av de beste måtene å få innsikt i følgerene dine og hvordan algoritmen fungerer for deg. - Gjenbruk av de beste innleggene dine
Gjenbruk av innlegg har to fordeler: du vet allerede at algoritmen liker innholdet, og det sparer tid. - Belønn brukerene for å spre ordet
Når den vanlige mann på gata legger ut innlegg om merkevaren din på Instagram, har dette store fordeler når det gjelder algoritmen. Dess mer publikum interagerer med kontoen din (tagger deg, svarer deg, DMer deg) og merker en relasjon mellom deg og andre, dess mer vil innleggene dine vises. Bygg lojalitet og entusiasme som inspirerer folk til å fremme deg i deres kanaler, og repost innleggene eller storyene til andre. Unngå å reposte alt andre brukere legger ut, men velg ut det beste innholdet, som gjerne er i samme stil som dine egne innlegg. Husk å tagge brukerne du legger ut innholdet til, og svar flittig på kommentarer i kommentarfeltet. - Samarbeid med likesinnede
En av de beste måtene å øke organisk synlighet på Instagram er gjennom gode samarbeid. Finn en samarbeidspartner med et utfyllende publikum for å oppnå høyere oppmerksomhet. Har du mange kunder i bedriften din, kan det være en god ide å skryte av disse når de gjør noe bra. Dette fanger algoritmen opp samtidig som du viser engasjement og hva som betyr noe for merkevaren din. - Bygg solide relasjoner på gamlemåten
Antall likerklikk er ikke lengre like relevant nå som algoritmen fanger opp ekte relasjoner. Bruk menneskelig tilknytning på den gode gammeldagse måten; still spørsmål til følgerene dine, bruk DM flittig, svar på kommentarer raskt og lik og kommenter andres innlegg. Alt dette fanger algoritmen opp. Du skal altså ikke bare publisere eget innhold uten å engasjere deg i andre profiler dersom du prøver å få flere følgere. Og vær så snill, ikke kjøp følgere eller likerklikk. Det holder vi oss for gode til. - Bruk emneknagger riktig
Bruker du emneknagger riktig får du potensielt høyere engasjement på Instagram, MEN brukes dette feil kan du fort havne på feil side av Instagram algoritmen. Vær ærlig og bruk relevante emneknagger som ikke er misvisende. Misvisende emneknagger kan nemlig bli flagget av algoritmen. Husk at algoritmen ser deg og følger med på alt du gjør. - Legg ut til riktig tid
Instagram favoriserer nylige innlegg, så du bør legge ut innhold når brukerne er online – enkelt og greit. De beste tidene for å publisere på Instagram finner du her. Ta en titt på brukernes atferd og bruk en planleggingsapp for å legge ut innhold når brukerne er aktive.
Finn ut hvordan du kan lage en publiseringsplan for sosiale medier her.