Instagram Reels ble lansert i sommeren 2020 og er en ny måte å opprette, oppdage og dele korte, underholdende videoer. Denne sommeren har de også lansert Reels-annonser, en god mulighet til å nå ut til potensielle kunder som ikke følger deg fra før. Hvorfor bruke det, og hva gir det din bedrift?
FØRST OG FREMST – HVA ER INSTAGRAM REELS?
Hvis du har vært på Tik-Tok, eller fått tilsendt en Tik-Tok-video, så er Instagram Reels et veldig lignende konsept. Reels er en funksjon hos Instagram som gjør det mulig å lage videoer på 15 til 30 sekunder og publisere dem i en egen fane. Her velger du om du enten vil ta opp en video «live», eller om du vil hente fra biblioteket ditt. Du kan redigere videoen direkte i appen, med masse muligheter i form av effekter, tekst og musikk.
HVORFOR BRUKE REELS?
Jo, det er fordi Reels er det beste stedet på Instagram til å nå personer som ikke følger deg akkurat nå. Reels-videoene er plassert flere steder i appen – du får dem opp i nyhetsfeeden din, på utforsk og under reels. Som bedriftsprofil eller åpen profil som enkeltperson, kan dine videoer eksponeres på en helt ny og annen måte. Reels-videoer gir ofte flere visninger og det er en god måte å bli kjent på, vise hvem du er/hva du gjør og få nye følgere.
INSTAGRAM REELS-ANNONSER
Ligner på annonser som er i stories, da de også er i vertikal fullskjerm og vises mellom videoer. Det som er det positive med Reels-annonser er at de i likhet med Reels-videoer kan vare i opp til 30 sekunder, avspillingen kan gjentas og hoppes over, i tillegg til at folk kan like, lagre, se, kommentere og dele reels-annonser. Her er et eksempel på en reels-annonse som vi har fått opp i vår reels-fane.