13. desember kom Instagram’s egen trendrapport for 2022. Den er hensyntatt generasjon Z og gjennomført av brukere fra alderen 13 til 24. Det viser seg at nesten 50% av dem som har deltatt i undersøkelsen ser på brukere som speiler dem selv, eller influencere med færre, men lojale følgere. Dette er det som skal være nøkkelen til å skape trender. Denne rapporten om trender innen musikk, mote, skjønnhet, skapere og mer. Vi tar en liten oppsummering av rapporten her.

Mote- og skjønnhetstrender
Innen mote menes det at det maksimalistiske vil ta over trendbilde. Etter to år med koronarestriksjoner og mer tid hjemme, har det ført til mye tid på internett. Det kommer frem at gen Z vil bruke mote som et virkemiddel til å fremheve glede, optimisme og selvuttrykk. De vil også gå for en mer fremtredende stil. Her trekkes det frem flere alternative stiler som Goth, Dark Academia, Goblincore.


Rapporten melder om at gen Z også begynner å bli mer oppmerksom på hva de putter på huden sin, i form av rene produkter. Denne skjønnhetstrenden vil bare bli sterke, og det viser seg at faktisk 1 av 3 av deltakerne er interessert i å lære og kjøpe mer av rene produkter i 2022. Dette vil si plantebaserte skjønnhetsprodukter, vegansk sminke, og bruke færre produkter på huden deres.
Shopping
I 2022 vil nær 1 av 4 begynne å tenke mer bærekraftig, med å for eksempel selge klærne sine via en nettbutikk, apper eller sosiale medier. I tillegg vil nær 1 av 4 være flinkere å bruke second-hand nettsider. Det viser seg at nettet blir en enda viktigere faktor å være på, har du nettbutikk bør den være helt optimalisert for 2022! For det å handle på nett, vil bare bli viktigere og viktigere. Over 1 av 4 tenåringer og yngre voksne forventer å kunne shoppe direkte gjennom deres sosiale medier, med funksjoner som at produkter er tagget til nettstedet hvor det selges.

Musikk- og dansetrender
70% av tenåringene forventer å oppdage nye artister eller ny musikk gjennom sosiale medier i 2022. 1 av 3 forventer å kunne streame konserter live fra mobil/nettbrett/data.
Er du en av dem som begynner å henge etter på dansetrendene som er i sosiale medier? Vel, i 2022 vil det bare bli flere! Det forventes at dansetrendene bare vil utvikle seg.
Fire kjappe trender
1 av 4 13-24-åringer mener at mikro-influencere med lojale og engasjerte følgere er viktigst for skapelsen av nye trender.
1 av 5 over 21 år ønsker å utfordre sine kunnskaper på kjøkkenet i 2022.
4 av 5 er enig i at sosiale medier og andre nett-kjendiser har mer påvirkningsevne på kulturen enn hva de tradisjonelle kjendisene (f.eks. skuespillere) har.
1 av 3 tenåringer gleder seg til å se flere dansetrender i 2022.
Vil du lese hele rapporten? Da kan du lese den her.