IPSOS – oppdaterte tall for sosiale medier i Norge, 4. kvartal

IPSOS – oppdaterte tall for sosiale medier i Norge, 4. kvartal

Ipsos

Ipsos deler kvartalsvis tall for bruk av SoMe-kanaler i Norge. Tallene for fjorårets fjerde og siste kvartal er endelig ute! Her finner du oppdatert sosiale medier-statistikk, med norske brukertall for Facebook, Instagram, Snapchat og andre sosiale medier.

Er du nysgjerrig på hvor mange nordmenn det er som bruker Facebook? Eller på om Instagram har gått forbi Snapchat i popularitet? Her har du de nyeste brukertallene om sosiale medier i Norge fra Ipsos.

Les også: Hva betyr de forskjellige markedsbegrepene?

Sosiale medier daglig bruk

Facebook

Facebook er fremdeles størst. Nær tre og en halv million nordmenn har en profil på plattformen og kvinner er overrepresentert i alle aldersgrupper.

83% av brukerene sjekker appen daglig. 66% av kvinner bruker sosiale medier når de skal slappe av sammenlignet med 50% av alle menn.

Instagram

Instagram topper pallen med størst økning i antall daglige brukere fra forrige kvartal.

Det er 2 440 000 norske brukere på Instagram. 57% av disse er kvinner mens 43% er menn. Halvparten av menn følger ingen aktører på Instagram mot 1 av 3 kvinner.

41% oppgir at de bruker Instagram til å like eller reagere på andres innlegg eller bilder, mens 16% oppgir at de deler bilder eller videoer med eget nettverk.

Hele 93% av alle kvinner i aldersgruppen 18-29 år har en profil på Instagram.

Blant den eldste aldersgruppen på 60+ år er aktører innen mat og klær mest populære på Instagram.

Les også: Slik lykkes du på Instagram i 2020

Snapchat

I overkant av 2,6 millioner norske personer har profil på Snapchat. Av disse er 44% menn og 56% kvinner. 1 av 3 menn bruker Snapchat til å kommunisere direkte med venner mot halvparten av kvinnene. Andelen av kvinner i alderen 60+ år som har profil på Snapchat har økt med 8 prosentpoeng fra forrige kvartal.

Det er ingen som oppgir at de følger aktører innen kategorien Nyheter på Snapchat.

YouTube

1,8 millioner personer har profil på YouTube, mens over 3 millioner personer bruker YouTube månedlig eller oftere. Den yngste aldersgruppen fra 18-29 år har hatt en økning i andel profiler fra forrige kvartal.

Over halvparten av personer i alderen 18-29 år bruker YouTube daglig, hvor 1 av 3 går innom flere ganger om dagen. 31% av menn og 18% av kvinner i alle aldre bruker YouTube daglig uavhengig av om man har profil.

LinkedIn

Av de 1 164 000 norske LinkedIn-brukerne er 60% menn. Nesten 1 av 3 kvinner som har profil på LinkedIn bruker appen sjeldnere enn månedlig.

Nær halvparten av alle norske menn i aldersgruppen 30-39 år har en profil på LinkedIn.

Blant personer med mastergrad eller høyere utdanning bruker nesten 1 av 5 LinkedIn daglig. Det er også verdt å merke seg at LinkedIn blir hyppigere brukt av personer som bor i storbyer enn personer som bor ute i distriktene.

Ipsos sosiale medier-rapport - LinkedIn i Norge

Twitter

Over 1 million personer i Norge har profil på Twitter. Av disse er 59% menn og 41% kvinner. 4 av 10 menn og 2 av 10 kvinner er innom Twitter daglig. 40% av personer i aldersgruppen 18-29 år har profil på Twitter, men under 30% av disse bruker det daglig.

Andelen daglige brukere av Twitter er 3 av 10 blant dem som har profil i alle aldersgrupper. 

Alle tall er hentet fra ipsos.com.

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Fyll inn kontaktskjema og vi vil komme tilbake til deg så fort vi kan!