Komplett guide: Google Min Bedrift

Komplett guide: Google Min Bedrift

Google min bedrift

Visste du at Google min bedrift-profil er helt gratis? Din profil kan dukke opp helt øverst når noen søker etter bedriften din eller det du tilbyr i Google søk og Google Maps. Profilen viser en oversikt over åpningstider, lokasjonen nærmest deg, tilbud og hva du leverer av tjenester og/eller produkter. Søkerne kan ringe deg direkte, sende deg en melding, gå til nettstedet ditt eller be om veibeskrivelse. Men hvordan lager du en profil og hva kreves dette av deg?

Bør jeg ha en Google Min Bedrift-profil?

Ja! Så lenge du har en fysisk lokasjon eller vil ha kontaktinformajsonen din lett tilgjengelig for potensielle kunder, så bør du absolutt ha en Google Min Bedrift-profil.

Over 76% utfører et lokalt søk på telefonen før de oppsøker en fysisk butikk dagen etter og 28% av disse ender opp i salg.

Start med et Google-søk av din bedrift

Det hender at Google automatisk ha opprettet en grunnleggende profil for deg, men at profilen ikke har en eier enda. Da trykker du på «eier du denne profilen?» og følger stegene. Dersom det ikke finnes en profil allerede, bør du lage en.

Da kan du besøke Google My Business for å registrere deg. Her fyller du ut all informasjon om din bedrift.

Verifisering av bedriften

Når du har gjort dette, må du verifisere deg som eier av bedriften. Før dette vil ikke bedriften din eller endringene dine synes i søkeresultatet. Verifiseringen gjøres ved at Google enten kan sende deg en kode i posten, som du må bekrefte tilbake. Da kan ta inntil 14 dager. Du kan også få koden tilsendt via telefon eller e-post.

Publiser og optimaliser

Fyll ut alt som fylles ut kan. Jo mer utfylt profil du har, dess bedre resultater får du. Google vil nemlig gi søkerne de mest relevante svarene. Dermed vil profilene med mest utfyllende informasjon og relevans bli belønnet.

Vær bevisst på søkeord

Velg riktig kategori for din bedrift. Dette kan nemlig påvirke lokasjonens rangeringer. Pass også på ordvalgene i beskrivelsen av bedriften din. Lag gjerne en søkeordsanalyse som grunnlag til utformingen av teksten. Med dette vil sannsynligheten øke for at din profil vises når potensielle kunder søker etter dine produkter eller tjenester.

Les også: Slik finner du de rette søkeordene

Åpningstider

Fyll inn all informasjon om dine åpningstider. Her ser vi ofte at mange dessverre slurver. Poenget er å holde profilen oppdatert til enhver tid. Holder dere stengt på helligdager eller har reduserte åpningstider i perioder, så pass på å oppdatere profilen. Under pandemien skjer det for eksempel kontinuerlig endringer i tiltak fra regjeringen og det er ikke enkelt å vite hvem som er åpen eller ikke. I slike tilfeller er profilen et svært nyttig verktøy til å holde kundene informert.

Anmeldelser

Husk å oppfordre kunder og besøkende til å legge igjen en anmeldelse på din profil. Vær gjerne kreativ i hvordan du kan engasjerer kundene til å skrive om sin opplevelse av din bedrift.

Er dette verdt tiden din? Ja!
Undersøkelser viser at 97% av forbrukere leser anbefalingene og at 85% vektlegger disse på nivå som en anbefaling fra en venn. Samme undersøkelse viser også at flertallet legger igjen en tilbakemelding dersom de blir bedt om det.

Innlegg

Du kan legge ut innlegg som vil vises som små kort i en karusell på din profil. Du kan velge mellom:

Om covid-19: her kan du holde kundene informert om tiltakene som gjelder din bedrift.

Tilbud: hold kundene oppdatert på de ferskeste tilbudene og varigheten på tilbudene.

Oppdatering: her kan du legge til siste nytt som rører seg i din bransje og legge til en knapp.

Arrangement: du kan dele arrangementer som er nær deg eller som din bedrift skal arrangere.

Produkter: du kan legge ut informasjon om produktene eller tjenestene dine

Få bedre resultater med Google Ads

Annonserer du eller skal annonsere i Google Ads? Da kan du få flere klikk ved å opprette adresseutvidelse på annonsene dine. For å aktivere den må du koble sammen din Google Min Bedrift-profil med din Google Ads-konto. Slik kan dine annonser ta litt mer plass og øke sannsynligheten for klikk.

Google Ads tutorial: Linking Google My Business and Google Ads

Analyser

Når din profil er ferdig utfylt og publisert vil du få tilgang til rapporter i statistikk-fanen. Her finner du blant annet informasjon om antall visninger, om de har besøkt nettstedet, bedt om veibeskrivelse, har ringt deg og de mest vanlige søketermene som har medført visning av din profil.

Spør oss om markedspakken

Synes du det virker overveldende eller ikke har tid til å se på dette selv? Vi har lansert markedspakken, som inkluderer oppsett og optimalisering av din Google Min Bedrift-profil til enhver tid.

Du kan også lese mer om markedspakken her.

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Har du spørsmål relatert til markedsføring eller våre tjenester? Ta en uforpliktende prat med oss. Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg så snart vi får anledning.