Kontekstuell annonsering

Kontekstuell annonser kan høres nytt ut for mange, men grunnprinsippene har vært aktuell i mange år. Det handler om å plassere de mest aktuelle annonsene i den rette konteksten. Man tar utgangspunkt i brukerens interesser, uten å begrense seg til kjønn, alder eller andre personlige egenskaper som man gjør i mer tradisjonell annonsering.
Lurer du på hvordan det fungerer? Det skal vi prøve å forklare her nå.

Hvordan fungerer kontekstuell annonsering?

For å kunne plassere annonsen din på de riktige nettsidene eller inni de riktige artiklene, må du finne noen parametere som nettsidene og artiklene må oppfylle. Du styrer hvilke temaer som er relevante for din merkevare, samtidig som du slipper å være synlig på sider som ikke er relevant for deg. Skal du for eksempel annonsere for personer som ønsker å oppleve Norge neste sommer, kan du sette opp parametere som Norges-ferie, fjelltur og friluftsliv. Samtidig kan du ekskludere artikler som forteller om ulykker, dødsfall og lignende. Annonsene vil da dukke opp på artikler som omhandler dine satte parametere, og du treffer personer som har interesse for det.

Merkevarebygging og verdi

Med kontekstuell annonsering havner du på siden som er relevant for deg og kundene dine, samtidig som du unngår å havne på sider som kan skade merkevaren din. I tillegg til å gi verdi til både brukeren og annonsøren, vil også nettavisene eller netttsidene du annonserer på, oppleve en verdi. Med relevante annonser på deres artikler, vil også nettsiden oppleves mer brukervennlig.

Informasjonskapsler og personvern

Med iOS 14- oppdateringen, GDPR og den forventede «cookies-døden», vil det bli vanskeligere for bedrifter å sikre skreddersøm og relevans i annonsene sine. Fordelen med å bruke kontekstuell annonsering, er at de er helt uavhengig av persondata og cookies. Du trenger ikke bruke noen form for persondata for å treffe målgruppen din.

Plattformer som tilbyr kontekstuell annonsering:

  • Strossle
  • Kobler

Har du spørsmål eller andre henvendelser?
Kontakt oss for en uforpliktende prat.

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Har du spørsmål relatert til markedsføring eller våre tjenester? Ta en uforpliktende prat med oss. Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg så snart vi får anledning.