Markedsføring fra A-Å

Markedsføring fra A-Å

SEO_hva står det for

Hva betyr egentlig SEM, ROI og CTR? Enhver bransje har tendenser til å eksponere andre for faglige ord og uttrykk, som ikke gir mening for deg som kunde. Vi har derfor listet opp de mest vanlige begrepene innen markedsføring, slik at du vet om ROI står for «Rich on Instagram» eller «Return on Investment».

A/B-test

Dette begrepet står for å teste to nesten tilsvarende elementer i for eksempel en annonse. Variabelen kan være et annet bilde, farge på knappen eller en annen overskrift. Når annonsene har fått nok data kan vi se hvilken av disse som fungerte best i form av klikk, engasjement eller trafikk. Slik kan vi finne ut hvilke typer annonser som gir best resultat.

Algoritme

Er varierende faktorer som søkemotorer benytter til å rangere nettsider og annonser. Disse endrer seg kontinuerlig for å beskytte mot spam.

B2B

Forkortelsen står for «business to business» og brukes i sammenhenger hvor bedrift tilbyr tjenester eller produkter til andre bedrifter.

B2C

Denne forkortelsen betyr «business to customer» og benyttes i sammenheng med bedrifter som tilbyr produkter eller tjenester til privatpersoner.

Cookie/informasjonskapsler

I dag har de aller fleste nettsider en popup som vises ved ditt første besøk, hvor du må godkjenne at siden bruker såkalte «cookies» eller «informasjonskapsler». Dette er små tekstfiler som blir lagret i nettleseren på enheten din når du besøker en nettside. Disse kan for eksempel lagre innloggingsinformasjon, så du slipper å logge inn på nytt hver gang du besøker en side eller til å vise deg annonser.

CPC

«Cost per click» eller «kostnad per klikk» på norsk. Dette begrepet blir brukt til å forklare hvor mye ett klikk på eksempelvis en annonse koster. Verdien av CPC vil vi helst ha lavest mulig, slik at vi får flere klikk av et satt budsjett.

CPI

Forkortelsen står for «cost per thousand impressions» eller kostnad per tusen visninger på norsk. Denne er en pris du setter per tusen visninger av en annonse.

CTR

Et kjært barn har mange navn. CTR står for «click through rate» og blir også kalt klikkfrekvens eller klikkrate på norsk. CTR vises i prosent og er andelen klikk i forhold til antall ganger annonsen har blitt vist. Altså, har annonsen din 1000 visninger og 100 personer har klikket på denne, får du en CTR på 10%. Denne verdien ønsker vi at skal bli så høy som mulig.

CTA

Er «call to action» eller også kalt handlingsoppfordring. CTA kan være elementer som oppfordrer en målgruppe til å utføre en handling. Det kan være elementer som et bilde, en lenke eller klikkbar knapp med «klikk her», «meld deg på» eller «last ned».

Domene

Et domene er identiteten din på det store internett og forteller hvem du er. Det bør være kort og enkelt å huske. Domenenavn fungerer som en slags adresse.

Displayannonsering

Dette digitale bannerannonser, som er en av flere tjenester blant annet Google leverer. Displayannonser kan promoteres på utvalgte plasseringer, som for eksempel i nettaviser.

Digital markedsføring

Er en samlebetegnelse for all markedsføring som foregår på elektroniske enheter. Denne type markedsføring åpner opp muligheten for toveis kommunikasjon med kundene og potensielle kunder. Det er direkte målbart, effektivt og du får bedre kontroll på hvem mottakeren er sammenlignet med tradisjonell markedsføring.

Eksponeringer

Begrepet blir også omtalt som «impressions» på engelsk og tar for seg antall ganger annonsen eller innlegget ditt har blitt vist uavhengig om det er til samme person flere ganger. Derfor er ofte verdien for eksponeringer høyere enn rekkevidde.

Fluktrekvens

Er også kjent som «bounce rate». Begrepet viser til forholdet mellom besøkende på nettsiden og hvor mange som forlater siden umiddelbart, uten å ha utført en handling. Denne verdien ønsker vi skal være så lav som mulig. Dersom fluktfrekvensen er høy på en side, bør det gjøres justeringer for å engasjere besøkende mer.

GDPR

Forkortelsen står for «General Data Protection Regulation» og er en personvernforordning, som gir privatpersoner større rettigheter når det gjelder bedrifters innsamling og lagring av personlig data.

Google Ads

Dette er et annonseringsverktøy. Du kan bruke Google Ads til å annonsere med tekstannonser i søkeresultatet, displayannonser som kan vises på ulike plasseringer eller videoannonser som vises på YouTube.

Google Analytics

Analytics er et gratis analyseverktøy levert av Google. Her finner du statistikk på antall besøkende, hva de interesserer seg for, hvilket land trafikken kommer fra og hvilke kanaler som innhenter mest trafikk.

Hashtags

Er nøkkelord med # foran, som benyttes for eksempel på Twitter, Instagram og Facebook, for å kategorisere innholdet ditt og gjøre det søkbart.

Innholdsmarkedsføring

Også kalt «content marketing«, som er relevant og verdifullt innhold til din målgruppe. Det kan være i form av blogginnlegg, apper, «how to»-videoer, e-bøker eller trykkinnhold som for eksempel et magasin.

Java

Java er et objektorientert programmeringsspråk.

Konverteringsrate

Når en person gjør en ønsket handling får du en konvertering, for eksempel et salg eller en en nedlastning. Konverteringsraten regnes deretter ut prosentvis basert på hvor mange som har gjennomført en konvertering av antallet som har klikket eller besøkt siden. Dersom siden din har 1000 besøkende og 10 konverteringer på en dag, vil konverteringsraten bli 1%. Denne verdien vil vi ha så høy som mulig.

Markedsføring fra A-Å

Leads

Et «lead» er en person som har vist interesse for produktet eller tjenesten din. Et «lead» kan være å ha fylt ut et skjema eller oppgitt flere kontaktopplysninger.

Målgruppe

En målgruppe eller et segment er en gruppe mennesker med felles interesse, geografi eller demografi som du ønsker å rette et budskap mot.

Nyhetsbrev

Et digitalt brev som inneholder tilbud, nyheter eller tips som gir verdi til din målgruppe.

Organisk innhold eller søkeord

Dette begrepet blir brukt om innhold eller søkeord som ikke er sponset, promotert eller betalt for.

Programmatisk annonsering

Benyttes når du ønsker å levere svært relevant, effektiv og målbar annonsering. Programmatisk eller programatic betyr enkelt automatisk. Du annonserer da ved å by på en annonseplass eller kjøpe den direkte basert på kriterier som pris, målgruppe og frekvens.

PPC

Forkortelsen står for «Pay Per Click» og er en budstrategi basert på å betale per klikk din annonse får. Annonsene blir med denne strategien vist til de som sannsynligvis vil klikke på annonsen din.

Pixel

Facebook Pixel er en kodebit som legges inn på nettsiden eller via Google Tag Manager. Når kodebiten er implementert kan du spore om brukere er logget inn på Facebook sine tjenester eller finne ut hva de gjør etter å ha engasjert seg i dine annonser. I tillegg kan du opprette et retargetingpublikum.

Remarketing

Er primært når du skal engasjere eksisterende kunder eller sende e-post til et publikum som har vist interesse for å få mer informasjon om dine tjenester eller produkter.

Retargeting

Er relativt likt begrep som «remarketing», men blir ofte brukt om hverandre. Hovedforskjellen er at «retargeting» primært er betalt annonsering for å engasjere et publikum som allerede har besøkt siden din, for å få de til å handle eller huske merkevaren din ved bruk av cookies.

Responsivt design

Nettsider som tilpasser seg ulike enheter. Enten du bruker PC, laptop eller mobil.

ROI

«Return on investment» brukes til å evaluere effektiviteten av en investering eller sammenligne effektiviteten av en rekke ulike investeringer. For å beregne ROI blir fordelen eller avkastningen av en investering delt på kostnaden for investeringen. Resultatet blir en prosentandel eller et forholdstall.

SEM

Er en forkortelse for «Search Engine Marketing». SEM er å promotere nettsider for å øke synligheten i søkeresultatene. Dette gjøres ofte ved hjelp av betalt annonsering i for eksempel Google Ads.

SEO

Search Engine Optimalization eller søkemotoroptimalisering er å optimalisere innhold på eksempelvis en nettside for å få bedre posisjon i søkeresultatene.

SoMe

Er en forkortelse for sosiale medier og et fellesuttrykk for Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter og lignende.

Trafikk

Når vi snakker om trafikk, så handler dette ofte om totalt antall klikk som fører brukere inn på nettsiden din. Vi bruker dette ofte i sammenheng med eksempelvis annonser, som skal bidra til økt trafikk.

Tradisjonell markedsføring

Er markedsføring på trykte medier eller analoge medier, som plakat, aviser, brosjyrer, TV og radio. Kjennetegnene til tradisjonelle kanaler er muligheten til å måle effekten av kommunikasjonen og hvem som blir eksponert for annonsen. Tradisjonell markedsføring er enveiskommunikasjon, sammenlignet med digital markedsføring.

USP

«Unique Selling proposition» eller også kalt «Unique Selling Point» er faktorer som differensierer ditt produkt eller tjenester fra konkurrentene. Eksempelvis fra M&M’s «smelter i munnen, ikke i hendene» eller Head and Shoulders sin «bli kvitt flass». Med USP skal du kommunisere det ene unike ved et produkt eller en tjeneste. Og ikke noe mer.

Verdier

Sier noe om hvem din bedrift er, hva dere står for og hvordan dere jobber. Gode verdier kan lede en bedrift i riktig retning i form av hvordan dere tenker og handler, som en rød tråd i alt som blir gjort. Dette bidrar til en felles identitet og kultur i bedriften.

Videoannonsering

Videoannonsering er video annonsert ut mot spesifikke kanaler og målgrupper. Video er et godt verktøy til å fortelle en historie, vekke følelser eller skape engasjement.

Word of mouth

Dette begrepet blir omtalt som en kommunikasjonsprosess der et budskap spres muntlig fra én person til en annen. Hvis gjort riktig er dette en svært kostnadseffektiv metode innen markedsføring. Prosessen er vanskelig å kontrollere og har endret seg litt i takt med sosiale medier, som har ført til en omskrivning av begrepet til «Word of Mouse».

YouTube

En platform for videodeling. Denne kanalen byr også på unike muligheter for videoannonsering.

Økt

Ofte omtalt som «sessions» på engelsk er antallet ganger en person er aktivt inne på siden din. I Analtyics kan du se hvor mange økter en spesifikk side har fått innenfor en valgt periode.

Årshjul

Kan også kalles kommunikasjonskalender, og er et godt verktøy for å effektivisere, engasjere, motivere og samkjøre bedriften i en og samme retning. Årshjulet viser aktiviteter som foregår på ulike årstider og henger sammen med bedriftens mål, strategier, planer og visjon.

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Fyll inn kontaktskjema og vi vil komme tilbake til deg så fort vi kan!