Hva gjør du med markedsføring i krisesituasjoner?

Hva gjør du med markedsføring i krisesituasjoner?

Markedsplan_koronatider

Markedsføring i krisesituasjoner er blant de første postene for kostnadskutt og blir for mange et luksusprodukt. For noen kan det være en rett avgjørelse, men vi ser også at en analyse av dine digitale plattformer, kan gi deg et godt beslutningsgrunnlag for hva du bør gjøre med denne utgiftsposten. I vanskelige tider kan det for mange nettopp være flere muligheter for å ta en god posisjon, når alle andre kutter kostnadene på markedsføringsposten. Hva bør du gjøre? Kanskje noen av tipsene og anbefalingene våre kan hjelpe deg videre med din avgjørelse.

Vi ønsker med denne artikkelen å dele noen av våre råd og anbefalinger, for å gi deg et sterkere beslutningsgrunnlag i din avgjørelse om du bør kutte ned på markedsføring i krisesituasjoner eller gi «bånn gass». I tillegg vil vi gi deg noen tips til hva du kan gjøre under og etter en vanskelig tid.

Les også: Beste tidene for å publisere innhold på sosiale medier

Derfor bør du gi «bånn gass» med markedsføring

Mye endrer seg når en vanskelig tid inntrer markedet og mange må kutte kostnadene helt for å kunne overleve som bedrift, noe vi alle må ha forståelse for og respektere. Vi anbefaler likevel å gjøre en analyse av dine digitale plattformer, og ta en nøye vurdering på om det kan være lurt å ikke kutte budsjettene helt, men heller skru ned eller kanskje du er en av de som bør gi «bånn gass». Her er noen argumenter å ta med i din beslutning:

Hjemmekontor og permittering = mer tid

Mange har hjemmekontor, noen er permittert og flere er generelt fristilt fra sine hverdagslige gjøremål. Dermed har vi mye tid til overs til deg som leverer produkter og tjenester.

Mer tid = økt mobilbruk

Vi alle tilbringer sannsynligvis mer tid på nett. Dette gir deg som avsender en unik mulighet til å fange interesse og påvirke målgruppen din.

Har du lave budsjett og store konkurrenter? Grip sjansen, nå!

Du har en unik mulighet nå som mange trekker i håndbrekket og kutter markedsføringen. Det blir lavere konkurranse, billigere annonsering og mer plass til de som benytter sjansen.

Bli den aktøren potensielle kunder tenker på

«Man setter ikke spor etter seg ved å sitte stille» sier et kinesisk ordtak.
Kanskje det ligger noe i det? Når utfordrende perioder oppstår er det rom for å sette spor, som du og din bedrift kan tjene på. Ved å prioritere markedsføring i vanskelige tider, kan du og din bedrift være bedre stilt når krisen endelig er over. Mange har litt ekstra tid til å skape godt innhold slik at du kan være synlig og generere leads, som du kan jobbe videre med senere.

Vær en problemløser og vis det

Leverer du et produkt eller en tjeneste som er vel så viktig nå, som en i en vanlig situasjon? Kanskje til og med viktigere nå? Da bør du ta din plass som rådgiver og gjøre målgruppen din oppmerksom på produktene/tjenestene dine som kan være løsningen på målgruppens utfordringer. Men pass på å ikke utnytte krisesituasjoner i kommunikasjonen, dette kan fremstå provoserende og strider mot markedsføringsloven.

Skru ned, ikke av

Annonserer du i Google Ads, kan det å slå av alt i en lengre periode få konsekvenser. Google Ads leverer basert på historiske data og vil sannsynlig bruke lang tid på komme seg tilbake på samme nivå som før. Det anbefales derfor å skru ned budsjettene heller enn å skru helt av.

Tips og råd til markedsføring under og etter en krisesituasjon

markedsføring i krisesituasjoner

Som nevnt over, så endrer mye seg i samfunnet når kriser oppstår. Hva vi gjør, hvordan vi gjør ting, hvor vi er og trender. For bedrifter kan det derfor være absolutt nødvendig å justere markedsstrategien og tilpasse aktivitetene til markedet slik det er her og nå. Dette kan være lurt å ta en nærmere titt på i din markedsføring i krisesituasjoner:

Analyser

Har målsettingen for din bedrift endret seg? Selger du mer av noe og mindre av noe annet? Analyser dine produkter og tjenester.

Digitaliser og tilpass deg endringene raskt

Tilpass deg endringene. Digitaliser det som digitaliseres kan, vær kreativ og løsningsorientert. Kanskje dette alene kan holde omsetningen eller øke den?  Skulle du ha holdt et foredrag, kurs, kundemøter eller lignende, som nå er avlyst? Gjør det via gode verktøy som tilbyr videosamtaler eller spill inn ferdig videomateriale.

Lag godt innhold

Mange har spørsmål i disse koronatider, så vær bransjens leksikon med godt innhold i sosiale medier og på nettsiden din. Mange søker mye generelt og kanskje enda mer i vanskelige tider.

Møt kundene dine

Det kan være dyrere å skaffe nye kunder enn å beholde de du har. I vanskelige tider kan det kanskje oppfattes mindre plagsomt å få en telefon, ettersom slike tider kan gi mer tid, mindre stress og kanskje mer spørsmål. Hold derfor god kontakt med kundene, oppdater dem på situasjonen, vær tilgjengelig på e-post og telefon så godt det går og «møt» kunden på sin bekymringer og utfordringer så godt du kan.

Planlegg markedsaktiviteter

Planlegg markedsaktiviteter frem i tid. Hvor vil du være synlig? Hva kan du og din bedrift gjøre for å få i gang driften igjen når den vanskelige tiden er over?

Kompetanseheving

Bruk den ledige tiden til kompetanseheving, slik at du og dine ansatte kommer «sterkere» tilbake til den «normale» hverdagen.

Ta en bedre posisjon

Se over nettsiden din og få opp kvaliteten. Bør den fornyes, oppdateres eller ryddes? Ta tak i komponentene for søkemotoroptimalisering slik at du får en bedre posisjon i søkeresultatene.

Les også: Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Oppsummert

Hvis du er en av de som må trekke i håndbrekket, så anbefaler vi sterkt å være rask ute når situasjonen ser ut til å roe seg, for å ta en god posisjon. Når mange starter annonsering samtidig, kan det bli en både utfordrende og dyr affære. Vurder derfor å kjøre i gang en kampanje, som planlegges god tid i forveien, som kan gi deg og din bedrift en «kickstart» på omsetningen.

De som er god på markedsføring gjør utfordrende perioder verdifull og ser lønnsomheten dette kan gi på sikt. Det handler om å tilpasse seg raskt og være kreativ.

Håper dette gjør dine avgjørelser lettere og gir deg noen ledetråder til hva du kan gjøre med markedsføring i krisesituasjoner, for å holde bedriften din gående også i vanskelige tider.

Vi er her for deg om du har spørsmål eller trenger bistand. Lykke til!

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Fyll inn kontaktskjema og vi vil komme tilbake til deg så fort vi kan!