Markedsstrategien for 2021 blir for mange bedrifter en helt annen enn den har vært de siste årene. Det er lenge siden det har skjedd så store endringer i samfunnet som i 2020. Digital markedsføring er nå viktigere enn aldri før, fordi pandemien har medført store endringer i folkets trender, vaner og handlinger. Hva bør din bedrift fokusere på og ha med i sin markedsstrategi for 2021?
KRAV TIL UNIVERSELL UTFORMING FRA 01.01.21
Fra 01.01.21 er det krav til universell utforming av alle nettsider. Kort handler universell utforming om å ta hensyn til variasjon av funksjonsevnene til samfunnet og bidra til full digital inkludering.
Det blir gjennomført tilsyn hvor virksomheter kan risikere pålegg og i siste instans tvangsmulkt dersom nettsiden ikke følger kravene i loven. Om din virksomhet ikke allerede følger kravene bør dette være en del av og høyst prioritert i din markedsstrategi for 2021.
Les mer om universell utforming her.
STEMMESØK
Salget av Google Home og andre smart høyttalere økte betraktelig i 2018 og 2019. Dette betyr at det er desto viktigere at nettsidene er tilpasset stemmesøk. Allerede i 2018 skjedde 27% av alle søk i Google sine apper via stemmesøk (kilde: Google). Dette er en trend som øker.
VIDEO
Gjør markedsføringen mer personlig og levende med video. Din bedrift åpner døren for mange flere muligheter innen digital markedsføring med godt videoinnhold.
Les mer om 5 tips til god videomarkedsføring.
MARKEDSPLAN
Det er viktig å ha en markedsplan som tydelig viser hvilke markedsaktiviteter som skal gjennomføres til hvilket tidspunkt. Dersom bedriften din har lavsesong i løpet av året, er dette et perfekt tidspunkt å produsere innhold til fremtidige aktiviteter. Slik vil aktivitetene oppnå en høyere kvalitet sammenlignet med aktiviteter som er besluttet i siste liten.
Les mer om hvordan du kan skaffe leads mens du er på sommerferie.
HOLD ØYNENE ÅPNE
Den beste markedsstrategien er den som gir rom for endringer underveis. Det er ikke nødvendig å følge planen helt slavisk. Klarer du og din bedrift å snu dere raskt rundt og tilpasse dere plutselige endringer i samfunnet, så kommer dere langt. Markedsstrategien skal bidra til å gjøre hverdagen enklere og sørge for gjennomtenkte planer for eksempelvis lavsesonger. Slik kan bedriften hele tiden være i forkant med innhold og aktiviteter.
Uten en god markedsstrategi risikerer dere å ha et år med forhastede beslutninger, innhold produsert i siste liten og et år som brukes til å finne ut hvilke aktiviteter som skal gjennomføres rett før den burde finne plass.