Merkevareengasjement er viktig

Merkevareengasjement illustrasjon

Gode nyheter og positivt innhold sprer seg raskere på sosiale medier enn noe annet innhold. Kjøpere er ofte mer opptatt av hva kunder sier om merkevaren din – enn hva du faktisk sier selv. Høyt engasjement er nøkkelen til ikke bare å få kunder, men til å beholde dem og inspirere dem til å bli ambassadører for din merkevare.  

 

MERKEVAREAMBASSADØR 

Om kunder er fornøyde med merkevaren din er de mer tilbøyelig til å dele et budskap, anbefale et produkt eller åpne et nyhetsbrev. En emosjonell forbindelse med kunder fører til høyere kundelojalitet og flere merkevareambassadører. Ikke nok med det, så er det mye som tyder på at en emosjonell forbindelse må være til stede for å lykkes. Word of Mouth eller jungeltelegrafen er viktigere enn hva du selv sier om merkevaren din. Det er derfor vel så viktig hva kundene sier om din merkevare, enn bare salg og statistikker. 

 

HVORDAN FÅ KUNDENE DINE ENGASJERTE I MERKEVAREN DIN 

Merkevareengasjement handler om å skape en emosjonell relasjon til både potensielle- og eksisterende kunder, hvor hensikten er å forbedre måten de opplever merkevaren din. For å skape denne emosjonelle relasjonen, er det viktig for deg som avsender å kjenne kundene dine. Dette fordi du da har anledning til å snakke til dem på en måte som appellerer dem, og som kan gi en følelse av tilhørighet.  

Så … Hvordan få kundene engasjert? 

Det er ofte vanskelig å treffe riktig til alle, dette fordi kundene har ulik grad av engasjement og det bør være forskjellig budskap i de forskjellige sosiale kanalene. Likevel har vi noen tips på lur; 

  • Hold budskapet kort og konkret 
  • Unngå for mye distraksjoner – for eksempel mye tekst på selve bildet og lignende. 
  • Vis personlighet – skap en merkevareidentitet for din merkevare 
  • Still spørsmål – og svar kundene som svarer deg – dette skaper relasjoner 
  • Vit forskjellen på innhold i de ulike sosiale kanalene – herunder Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Snapchat for å nevne noen – men samtidig; hold en rød tråd i innholdet.  

 

HA ET ØNSKE OM Å SKAPE ET ENGASJEMENT 

Dersom du klarer å få følgerne dine til å bli engasjert, vil det si at ditt budskap appellerer til dem på et emosjonelt nivå. For å kunne appellere slik til kundene, er det viktig å jobbe aktivt med merkevarens verdier og hvilke kanaler budskapene kommuniseres i. Det er derfor viktig å tenke gjennom disse spørsmålene; 

  • Hvem er merkevaren? 
  • Hva står den for? 
  • Har den noen historie? 
  • Hvorfor ble merkevaren startet? 

Når alt er tatt opp og laget en plan for, vil det være enklere for deg og din merkevare å fokusere på riktig markedsføringsbudskap og hvor det skal publiseres. Det viktigste er; for å få andre til å engasjere seg, må du selv vite hvorfor de skal engasjere seg. 

 

Trenger din bedrift hjelp med å treffe riktig publikum – i riktige kanaler? Ta en uforpliktende prat med oss i Blink Marked! 

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Har du spørsmål relatert til markedsføring eller våre tjenester? Ta en uforpliktende prat med oss. Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg så snart vi får anledning.