SEO for viderekomne (del 2 av 4)

SEO-for-viderekomne_blogg

Vi kjører på videre med del to av fire, i vår miniserie om SEO for nettsider. Dagens innlegg er rettet mot viderekomne.

Er du usikker på om din nettside er mobilvennlig, laster fort nok, eller om du trenger GDPR eller domeneautoritet? Dersom disse emnene interesserer deg, anbefaler vi at du leser videre.

MOBILE FIRST

I 2016 ble bruken av datamaskin på Internett forbigått av mobiltelefoner. Dette tok Google høyde for og har siden prioritert mobilvennlige nettsider i søkeresultatene deres. Den enkleste måten å gjøre en side mobilvennlig er å benytte en responsiv nettside. Denne tilpasser seg alle skjermstørrelser slik at alt innhold blir tydelig og lesbart enten om du besøker nettsiden på mobiltelefon, nettbrett eller PC. Det er derfor viktig å prioritere et mobilvennlig design. I tillegg så kan publiseringssystemet WordPress være gunstig å benytte seg av, dette fordi det er et format som Google støtter og favoriserer.

LASTEHASTIGHET

Det er hvor lang tid det tar å laste ned nettstedet ditt. Lastehastigheten er en av elementene som tas høyde for når Google skal plassere nettsiden din i søkeresultatene deres. Dette henger sammen med forrige punkt, hvor de fleste som leser en nettside bruker en mobiltelefon. Dersom bildene du laster opp er store og tunge, så tar de opp mye plass og det tar lengre tid å laste nettsiden ned. Her er det lurt å komprimere bildene og benytte nettside uten så mange avanserte funksjoner.

instagram-sep-seo-del-2

GDPR

Personvernforordningen eller GDPR (General Data Protection Regulation) er et påbud fra EU som gir føringer for innsamling og bruk av personopplysninger. Her skal besøkende på en nettside kunne velge hvilken informasjon de ønsker eller ikke ønsker å dele. Dette gjelder også for informasjonskapsler eller «cookies» som nettstedet ønsker å lagre i nettleseren. Dette brukes blant annet til promotering i sosiale medier og for å huske innstillinger på nettstedene som du har besøkt.

Du kan lese mer om personopplysningsloven her.

DOMENEAUTORITET

Videre omtalt som DA. Frem til 2017 var private bloggnettverk en av de mest virkningsfulle metodene innen SEO. Et sterkt nettverk kunne hjelpe en ny hjemmeside til toppen av søkemotorene med kun en lenke. DA var en måleenhet man antok hadde relevans hos Google. Høy DA kunne med få lenker hjelpe stort på Google. I dag er DA lite aktuelt med mindre lenken som peker til f.eks. din nettside blir klikket på av besøkende. Google fanger opp denne besøkstrafikken og vektlegger dette sterkere om trafikken kommer fra et domene med høy autoritet.

Neste fredag skal vi ta for oss innholdsfortegnelse, holdetid, trafikk og Google verktøy i del 3 av denne miniserien om SEO for hjemmesider.

Ønsker din bedrift å heve hjemmesidens plassering i søkeresultatene kan vi anbefale en SEO-analyse. Du finner mer informasjon om våre SEO tjenestene her.

Er det noen av punktene vi gjennomgår på fredagene som du ønsker hjelp med, eller det er noe som er uklart?
Ta gjerne en uforpliktende prat med oss.

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Har du spørsmål relatert til markedsføring eller våre tjenester? Ta en uforpliktende prat med oss. Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg så snart vi får anledning.