Når bedriften din skal generere leads og nye salgsmuligheter, er det viktig med en god landingsside som får den besøkende til å foreta en bestemt handling. Dette kaller vi en konvertering og kan være et kjøp, et utfylt skjema eller et annet steg videre i kjøpsprosessen. Se punktene under for hvordan du kan bygge en optimal landingsside.
DESIGN
Landingssiden må være utformet slik at den fremstår ren og uten forstyrrende elementer. Tenk brukervennlighet – definer målgruppen din er og tilpass designet til dem.
UNIVERSELL UTFORMING
Universell utforming innebærer at du må tilrettelegge de fysiske forholdene slik at for eksempel svaksynte kan navigere på nettsiden din. Unngå unødvendig kontektsendring og ha visuelt definerbare lenker.
HUSK: Universell utforming er lovpålagt å ta i bruk! Les vårt blogginnlegg om universell utforming her.
OVERSKRIFT
For å få den besøkende til å fortsette å lese landingssiden din, må overskriften vekke oppmerksomhet. Legg gjerne vekt på hvilke fordeler ditt produkt eller tjeneste kan gi den potensielle kunden.
TEKST
Det er viktig med en tydelig og oversiktlig tekst som forteller hva du tilbyr og hvorfor den besøkende skal konvertere. Bruk et språk som treffer målgruppen og husk å sjekke for skrivefeil.
CALL-TO-ACTION
En CTA – oppfordring til handling – er som oftest knappen den besøkende trykker på for å utføre den ønskede handlingen. Sørg for at knappen er synlig og at teksten forteller hva som skjer når den trykkes på.
Les mer om CTA ved å klikke her.
SPORING
Bruk for eksempel Google Analytics eller Facebook Pixel for å se hva de besøkende gjør på siden din og hvor de kommer fra. Denne informasjonen kan du bruke til å optimalisere siden din og se hvilke kanaler som gir høyest konverteringsrate.
KUNDEREFERANSE
Det å med noen uttalelser eller sitater fra eksisterende kunder, gjerne med bilde og navn, gir bedriften din og produktene/tjenestene dine mer tyngde og seriøsitet.
Med en SEO-optimalisert og universelt utformet landingsside kan du øke trafikken til nettsiden din og lettere engasjere målgruppen til å gjennomføre bestemte handlinger.
Les mer om vår nettside-tjeneste her eller kontakt oss for en uforpliktende prat.