Skaff leads mens du er på sommerferie

Skaff leads mens du er på sommerferie

Skaff leads mens du er på ferie

Ukene før ferien kan føles som et eneste langt maraton med gjøremål. Men hva er viktig å tenke på og hva skal du prioritere for å starte ukene etter ferien med god omsetning og mange leads? Det finnes flere måter å skaffe leads på, mens du ligger i solstolen, er på biltur eller pusser opp hjemme. Selv om kundene dine er på ferie, logger de definitivt ikke av, heller tvert imot. Du bør derfor ikke la markedsføringen ta ferie sammen med deg, men la den være fungere som en «sommerhjelp» mens du er på ferie. Her får du noen tips til hvordan du kan ta et forsprang med markedsføringen og samtidig ta 100% ferie.

Trenger du hjelp til å lage nettside? Vi lager nettsider etter de nye kravene til universell utforming. Kontakt oss i dag!

Ferie = mer tid

Du går ut døren fra jobb, feriedagen er her og skuldrene senker seg umiddelbart. Du får mer tid til å snakke, oppleve og gjøre akkurat hva du ønsker å gjøre. Feriepengene er på konto og kjøpsatferden endres. Om du ikke allerede er på ferie, så venter denne følelsen rett rundt hjørne og dette er hva du bør prioritere av tiltak før ferien starter:

1. Oppdatere Facebook og Google My Business

Hold eksisterende og nye kunder oppdatert. Det er vanlig at vi søker på stedet vi har tenkt å besøke og informasjonen som kommer opp bør være rett. Hvis åpningstidene har endret seg til sommertider, så opplys om dette.

2. Følg opp kundene – book møte

Følg opp kundene før du går på ferie. Det beste er om du ringer og hører om de har fått svar på det de lurer på før du selv går på ferie og spør gjerne når kunden er på ferie, slik at du kan avtale et møte når dere begge er tilbake. Dermed har du avtaler å komme tilbake til når ferien er over og kunden føler seg ivaretatt.

3. Nyhetsbrev

Send et hyggelig og inspirerende nyhetsbrev. Kanskje du har et fristende sommertilbud? Dette er en fin måte skape interesse på og kanskje du til og med får noen nye kunder til du er tilbake fra ferie. Det fine med nyhetsbrev er at disse kan lages lang tid i forveien.

4. Automatiser innlegg i SoMe

Hold potensielle leads varm med godt innhold i ferien. Planlegg innlegg i forkant og sett en fremtidig dato for publisering. Dersom du har mye aktivitet i kommentarfeltene, så pass på at noen følger med og svarer på henvendelser mens du er på ferie.

Les mer: Beste tidene for å publisere i innhold på sosiale medier

5. Lag en kampanje

Se på tidligere resultater rundt sommertid og finn ut hva som fungerte bra. Dersom du ikke har noe data å se på, så er tiden inne for å teste. Lag godt og relevant innhold eller kjør på med en sommerkampanje som tema i alle kanaler. Sett opp en god landingsside som fungerer godt på mobil. Til slutt setter du opp en annonse for eksempel på Facebook og Instagram som kan rulle på lavt budsjett. Har din bedrift sesong? Da øker du selvfølgelig budsjettene.

Derfor er tiltakene viktig for å få leads

Ettersom alt for mange tenker at «det skjer ikke så mye i sommer uansett, så derfor kan vi pause alt mens vi er på ferie», så er konkurransen lav og du får muligheten til å ta et enormt konkurransefortrinn. Dersom din bransje ikke har sesong om sommeren anbefales det å ikke slå av alt, men heller justere ned budsjettene og kjøre en sommerkampanje.

Du tenker kanskje «hva er poenget når konverteringene er så lav om sommeren?». Selv om du kanskje ikke får like mange salg, så får du resultater i form av merkevarebygging. Vi mennesker trenger jevnlig stimuli for å huske en bedrift spesielt godt. Dersom du er en av de som faktisk tar en posisjon når alle andre slår av, så er det kanskje deg potensielle leads tenker på først, fordi de har sett dine annonser i ferien og det er din bedrift de har friskt i minne.

Ikke nok med det, men mange annonseringsverktøy har en allgoritme som påvirkes av historiske data. Dersom du slår helt av kan dette medføre at det blir en tyngre og ikke minst en dyrere oppstart etter ferien, sammenlignet med å kjøre annonsering med lavere budsjett.

Med dette sagt og de overnevnte tiltakene fullført, så er du ferieklar. Eller viktigere, bedriften din er ferieklar.

Trenger du hjelp?

Dersom du har spørsmål eller trenger bistand, så er vi tilgjengelig hele sommeren for deg og din bedrift.

Vi ønsker deg en riktig god digital sommer!

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Fyll inn kontaktskjema og vi vil komme tilbake til deg så fort vi kan!