Med over 500 millioner daglige brukere er Instagram et sted med gode forutsetninger for å møte nye kunder og øke synligheten av din bedrift. Vi har definert noen viktige grep du kan ta for å lykkes på Instagram i 2020.
Les også: Slik kan du få bedre resultater med nyhetsbrev
SKAFF DEG EN BEDRIFTSPROFIL
Instagram kan brukes til å vise frem nye produkter, informere om tilbud, promotere arrangementer og konkurranser, og gi følgerene et innblikk i bedriftens hverdag. Med Instagram bedriftsprofil kan du annonsere, følge med på statistikk om følgerene dine og legge til adresse, telefonnummer og mail i profilen. Lag en bedriftsprofil slik at du kan dra nytte av alle fordelene til Instagram.
LAG EN TYDELIG PROFIL
Ha en klar målsetting for hva du ønsker med Instagram-profilen din. Velg et tema, fargepalett og bildeformat som representerer din bedrift og vis frem hvem dere er og hva dere gjør. Feeden er veldig viktig og skaper førsteinntrykket til følgerene dine. Du må derfor ha en klar beskrivelse i bio og en tydelig sammenheng mellom alle bildene du publiserer. Ved å redigere alle bildene du publiserer i samme stil slik kan følgerene gjenkjenne avsenderen ut ifra innholdet.
Bruker du emneknagger og geotagger kan du øke rekkevidden for innleggene dine. Det å ha en emneknagg knyttet opp mot bedriften kan også bidra til økt synlighet og tilgjengelighet.
SKAP INNHOLD AV HØY KVALITET
Det er mange typer innhold du kan legge ut. For å ha en dynamisk profil som holder seg interessant anbefaler vi å legge ut en god miks av produktbilder, «behind-the-scenes»-bilder og hverdagsøyeblikk. Gi følgerene dine et innblikk i hverdagen din. Skriv personlige tekster om oppstarten, fremdriften og planene til bedriften. Involver de ansatte og få dem til å by på seg selv, både i form av innlegg og stories. Ved å legge ut bilder fra «behind-the-scenes» gjør du profilen din mer menneskelig slik at folk kjenner seg igjen.
Bildene du legger ut bør være av høy kvalitet. Ta bilder i dagslys, enten utendørs eller ved et stort vindu slik at du får best mulig eksponering og lyssetting.
For å optimalisere feeden din anbefaler vi å laste ned en planleggingsapplikasjon. Da får du full kontroll på innleggene dine og vet hvordan feeden din kommer til å se ut. Du kan sette innlegg til spesifikke tidspunkt slik at du får en påminnelse om å legge ut de planlagte innleggene. Gode verktøy til dette formålet er Planoly, Unum og Plann.

SKAP ENGASJEMENT OG BRUK INSTAGRAM STORIES
Når du bruker Instagram, eller en hvilken som helst plattform, er det viktig å bruke tid på å engasjere publikumet ditt. Lik eller svar på følgerenes kommentarer, du kommer langt med en enkel «takk». Dette viser at du setter pris på følgerene dine og øker sannsynligheten for at de kommer tilbake med flere kommentarer i fremtiden. Svar også på spørsmål følgerene dine har i kommentarfeltet.
Publiser innlegg som vekker interesse og som passer inn i feeden din, i tillegg til å legge ut stories. Insta Stories inviterer til å være mer uhøytidelig og vise frem hverdagsøyeblikk fra bedriften i foto og video. Dette er gøy å følge med på fordi man får et glimt av hvordan dere arbeider og hvordan det er å jobbe i bedriften.
En måte å engasjere følgerene dine på er å be dem om å utføre en handling. Du kan be følgerene om å tagge noen i kommentarfeltet som kan ha nytte av å se bildet. Dette er en enkel måte å få folk til å engasjere seg i innholdet du har lagt ut og få flere kommentarer på innleggene dine.
TA PLASS
Instagram var lenge en plattform med kvadratiske bilder. Folk var kreative og la til rammer rundt bildene for å få vist frem hele lengden av bildet, enten i landskap eller portrett. Nå trenger vi heldigvis ikke å tenke på dette, men det er likevel viktig å tenke over formatet du publiserer bildene dine i. Bruker du et bildeformat på 4:5 tar du opp maksimal plass i feeden og får dermed en størst mulig eksponeringsflate.
BRUK EMNEKNAGGER OG GEOTAGS
Mange bedrifter har i dag sin egen emneknagg som de bruker i hvert innlegg. Inviter følgerene dine til å bruke denne emneknaggen når de legger ut innlegg i forbindelse med din bedrift. Bruk også andre emneknagger som passer bildet ditt, men begrens deg til 3-5 emneknagger og behold relevansen til bildet. For å øke rekkevidden for innleggene dine kan du også legge til geografisk område.
LAG ANNONSER
Den mest lønnsomme måten å tiltrekke seg mye trafikk er gjennom egne kanaler med organiske innlegg, men det kan være fornuftig å supplere innsatsen med betalt annonsering. Du kan lage annonser til Instagram direkte gjennom Instagram-appen eller i Facebook Business Manager. Her kan du velge mellom et enkelt bilde, bildekarusell og videoannonser. Du kan annonsere med et innlegg du har lagt ut tidligere eller lage et helt nytt Instagram-innlegg. Bestem målsetting, publikum, plassering, budsjett og tidsplan for annonsen slik at du får en oversikt over merkebevissthet, konverteringer og visninger. På denne måten får du tilbudt godt og relevant innhold til målgruppen din som er tilbøyelige til å trykke på annonsen. Tar du i bruk denne type markedsføring sammen med god målretting kan du få mye igjen for markedsføringsbudsjettet ditt.
Les mer om annonsering på Instagram og hva vi kan bistå med her.
HOLD FEEDEN OPPDATERT
Tenk over grunnen til at noen følger profilen din og spill på dette når du lager en strategi for sosiale medier. Når du skal lansere et nytt produkt kan du legge ut små teasere i forkant for å skape nysgjerrighet hos følgerene. Da tvinger du de til å følge med for å få med seg hva som kommer.
Vi anbefaler å legge ut ett innlegg per dag for å holde følgerene dine oppdaterte og engasjerte. I tillegg er det fint om du engasjerer deg i andre Instagram-profiler og legger igjen kommentarer. Da øker du synligheten for profilen din og viser at du følger med på hva som skjer. Følg gjerne med på hva konkurrentene legger ut og hold deg oppdatert på trendene.
Gjør du noen av disse grepene er det stor sannsynlighet for at du lykkes på Instagram i 2020. Legg gjerne igjen en kommentar på vår Instagram og fortell oss om dine beste tips for å lykkes.
Trenger du hjelp med Instagram eller andre sosiale medier? Kontakt oss for en uforpliktende prat!
