Derfor bør du optimalisere for stemmesøk

Derfor bør du optimalisere for stemmesøk

Google troner øverst som den mest besøkte nettsiden i verden og dominerer markedet for søkemotorer med over 92% av markedsandelen. Hittil i år har Google blitt besøkt 81 milliarder ganger (juli 2020). Dette tilsvarer 40 000 søk i sekundet. I gjennomsnitt Googler hver person tre til fire søk hver dag, og den mest brukte metoden for søk er gjennom tekstsøk. Vi ser en økning i søk via bildesøk og stemmesøk, og så mye som 48% av forbrukerne bruker taleassistenter for generelle nettsøk, men hva er stemmesøk og hvorfor er det så viktig å optimalisere for det?

Hva er stemmesøk?

Stemmesøk, eller talesøk, er et søk gjennomført med stemmen til digitale assistenter, som Google Assistant, Siri, Alexa eller Cortana. Av disse troner Apples Siri øverst som den mest populære virtuelle assistenten med en markedsandel på 35%. I motsetning til det skriftlige søket på tastatur der du får opp flere resultater i Google, får du med stemmesøk bare ett resultat lest opp. Dette resultatet kalles featured snippets. Featured snippets er utvalgte søkeresultater som vises på toppen av Googles organiske resultater under annonsene i en boks. De digitale assistentene nevnt over henter også mange av svarene sine fra Google.

Illustrasjon av featured snippets.

Les også: Er din nettside brukervennlig?

Hvorfor bør du optimalisere for stemmesøk?

Nå har vi lenge hørt at stemmesøk kommer for fullt, og du som markedsfører må ta trenden innover deg for alvor. Featured snippets gir raske svar til brukerens spørsmål med en gang uten at de trenger å klikke seg videre inn på forskjellige nettsider, derfor blir de også ofte kalt svarbokser og nullklikk-søk. Nå er det klart at over halvparten av søk på Google forblir i søkeresultatet, og selv om brukerne kanskje får svarene de var på utkikk etter, kan det være utfordrende for bedrifter å ikke få trafikk inn til nettsiden sin. Google har vist at de ønsker å fokusere på å gi brukere det beste resultatet fremover, så bedriften din bør være lett tilgjengelig og gi raske svar til brukere selv om dette kan føre til nullklikk-søk og færre klikk til nettsiden din. Å bli omtalt i featured snippets betyr at du får mer merkevareeksponering i søkeresultatene.

Hvis du vil sikre at nye kunder kan finne virksomheten din, må du vite hvordan du kan optimalisere nettsiden din for stemmesøk, som fort blir en av de mest populære måtene å søke på. Stemmesøk har ikke overtatt søkeverden ennå, men det begynner å nærme seg. I 2018 oppga 58% av forbrukerne at de hadde brukt talesøk for å finne lokal forretningsinformasjon. Det mest populære søket med stemmesøk er for å finne lokale restauranter og cafeer. Vi vet også at mer enn halvparten av alle søk foregår på mobil, og det mest brukte verktøyet for stemmesøk er smarttelefoner.

Stemmesøk ble i utgangspunktet utviklet for å gjøre det enklere å navigere mobilen mens hender eller synet er opptatt. Du kan bruke virtuelle assistenter til mye, blant annet legge til en hendelse i kalenderen, minne deg på noe, sende meldinger, ringe til en kontakt på telefonen, og søke etter oppskrifter for å nevne noe. Grunnen til at dette har blitt så populært er fordi det på mange måter forenkler livet til brukerne. Du har en personlig assistent med deg i lommen som hjelper deg i hverdagen. Alt du trenger å gjøre er å aktivere assistenten ved å bruke spesifikke kommandoer med stemmen din. Dette går raskere enn søk med tastatur, tatt i betraktning at den gjennomsnittlige personen kan skrive rundt 40 ord per minutt, men kan snakke 150 ord per minutt.

Les også: 7 trender innen digital markedsføring i 2020

Hvordan optimalisere for stemmesøk?

  1. Strukturerte data
    Hovedfokuset ditt når du vil optimalisere for talesøk bør være å implementere strukturerte data på nettsiden din. Dette er en kode som beskriver innholdet på nettsiden din for søkemotorer slik at de forstår hva innholdet er. Ved å implementere strukturerte data på nettsiden, blir det enklere å bli synlig i featured snippets.
  2. Innholdsproduksjon
    Ved stemmesøk er søkefrasen ofte lengre med bruk av spørreord og mer spesifikk enn ved bruk av søk direkte i søkemotoren. Dette påvirker måten du bør jobbe med innholdsproduksjon fremover, som er en viktig del av arbeidet med å optimalisere for stemmesøk.
  3. FAQ og språk
    Jobb med tekstene dine, og still gjerne spørsmål i overskriftene dine. Bruk spørsmål som begynner med hvorfor, hva, hvor og når – som er de mest brukte søkeordene for stemmesøk. Besvar spørsmålet på en lettvint og naturlig måte som ikke blir for avansert ved høytopplesning. Legg også til en FAQ-side på nettsiden din. Dette vil gi større mulighet til å rangere på stemmesøk, da en FAQ-side er oppdelt i konkrete spørsmål med korte og konsise svar. Bakgrunnen for dette er at Google i snitt leser opp svar på søk som inneholder 29 ord ved bruk av stemmesøk.
  4. Jobb med lastetiden
    For å optimalisere siden din for stemmesøk bør du også jobbe med hastigheten på nedlastingstiden på nettsiden din. Sider som blir brukt i stemmesøk laster i snitt 52% raskere enn andre sider.
  5. Delt innhold
    Innhold med høyt engasjement i sosiale medier har vist seg å prestere godt for stemmesøk. Dette betyr at innhold som blir delt til Facebook, LinkedIn og Twitter, som har høyt engasjement med likerklikk og kommentarer, vil ha større sannsynlighet til å rangere høyere for stemmesøk. Derfor bør du prøve så godt det lar seg gjøre å produsere innhold som brukere ønsker å dele med andre. Følg med på trender og lag relevant innhold.
  6. Ordtelling på resultatsiden
    Innhold med mange ord rangerer best i stemmesøk. Gjennomsnittlig ordtelling på en Google-stemmesøkresultatside er faktisk på hele 2312 ord. Det vil si at du ikke trenger å fatte deg i korthet når du lager innhold, og det kan til og med være lurt å publisere lengre innhold for å rangere oftere for stemmesøk. Grunnen til at sider med høyt ordtall rangerer høyt kommer nok av at flere ord = flere muligheter til å matche som stemmesøkresultat.

Les også: Dette er forskjellen mellom SEO og Google Ads

Oppsummering

Stemmesøk blir stadig mer populært og endrer måten vi søker på. Tidligere ble de fleste søk gjort via data, og søkefrasene var korte med ett til tre ord. For å få mer spesifikke resultater la man til flere ord. Ser man enda lengre tilbake i tid, måtte man ha oppslagsverk i form av et leksikon eller bøker for å søke kunnskap eller informasjon. Nå er måten vi søker på endret; vi ønsker svar raskest mulig og søker fra enheten som ligger nærmest, enten via tastatur, bilde eller stemme, og vi bruker ofte lengre søkefraser, gjerne fulle setninger og spørsmål.

Det er mange måter å optimalisere for stemmesøk, og markedsførere må følge med på brukeratferd og justere innholdet etter hva brukeren ønsker istedenfor å fortsette å skape samme type innhold som før. Bruk av FAQ-side på nettstedet og relevant innhold med forenklet språk hjelper deg å rangere oftere for stemmesøk.

Så mye som 48% av forbrukerne bruker taleassistenter ved generelle nettsøk allerede, og det er forventet å stige ytterligere inne utgangen av 2020.

Stemmesøk forenkler måten vi søker på, og gjør at markedsførere må jobbe med SEO-strategien sin for å sikre at den møter de nye kravene fra besøkende. Hvem vet, kanskje vi ler av tanken på å søke med tastatur om noen år.

Er det noe du lurer på eller som vi kan hjelpe med? Bruk kontaktskjema eller ring oss, så gir vi deg en tilbakemelding så snart som mulig.

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Fyll inn kontaktskjema og vi vil komme tilbake til deg så fort vi kan!