Tips til B2B-markedsføring

Tips til B2B-markedsføring

b2b-markedsføring

Noen praktiserer fremdeles den gode gamle metoden telefonsalg, mens andre har et mer bevisst forhold til B2B-markedsføring og har en god kommunikasjonsmiks. Vi treffer også på de som har en mer halvhjertet fremgangsmåte ved å poste en gang iblant på Facebook. Uansett hvilken type markedsføring din bedrift praktiserer, så er det ikke alltid like lett å få resultatene vi ønsker. Her er noen tips til hvordan du kan få bedre resultater med din B2B-markedsføring.

Tenk nytt

Gjør deg noen tanker om hva du gjør av markedsføring i dag. Dersom du har en god markedsmiks bør du starte med å se på kommunikasjonen i innholdet ditt, kanskje du kan teste noe annet?

Er du en av de som poster litt av og til på Facebook, så post litt oftere og suppler med flere kanaler. De ulike kanalene jobber ekstremt godt sammen ettersom leadsene dine benytter ulike kanaler etter hvor de er i kjøpstrakten.

Hvis du er en av de som kun sverger til telefonsalg, så er det helt riktig at personlig markedsføring i mange tilfeller er det beste. Dersom du ikke får de resultatene du ønsker eller bare ønsker å øke salget, så finnes det mange gode måte å jobbe med personlig markedsføring på. Følg med videre for tips.

Trenger du hjelp til å lage nettside? Vi lager nettsider etter de nye kravene til universell utforming. Kontakt oss i dag!

Sett en verdi på dine produkter/tjenester

Bli kjent med verdien av dine produkter og/eller tjenester. Finn svarene på:

– Hvem er dere?
– Hva er formålet?
– Hva er verdien av det du selger?
– Hvorfor skal målgruppen velge deg fremfor andre aktører?
– Hva skiller dere fra konkurrentene?

Ta deg god tid til å skaffe innsikt og definere tydelig deres posisjonering i markedet før du utvikler en kommunikasjonsstrategi. Det vil gjøre jobben med å skape troverdig kommunikasjon mye lettere når du kjenner verdien av det som leveres.

Bli kjent med målgruppen

For best mulige resultater bør du vite hvem målgruppen din er, hvor de er i kundereisen og hva interesser de har. En god og kjent måte å definere sin målgruppe er å lage en personas, som er en fiktiv, men også realistisk beskrivelse av den mest typiske kunden.

Ta for deg hvilket behov personen har, alder, jobb, utdannelse, økonomisk situasjon, bosted og interesser. På denne måten vet du hvem du snakker til og hvordan du skal treffe målgruppen med ditt budskap.

Det anbefales å ta en ny runde etter en kort periode for å vurdere om du faktisk treffer de personene du ønsker. Hvem tar kontakt og ligner personene på din definerte persona?

Definer målet og velg riktig kanaler

Hva er målet? Besøkende på nettsiden? Salg? Laste ned en app? Det kan være så mye, men definer ditt mål. Siden de aller fleste ønsker litt av alt blir det fort til at innholdet ikke blir spisset godt nok, så velg kun ett mål og fokuser på det.

Velg riktige kanaler for din B2B markedsføring. Hva er så riktige kanaler? Her er ingen fasitsvar, men du må finne den kanalen som passer best for dine produkter og tjenester. Her må du bare prøve og feile.

De mest vanlige kanalene innen B2B-markedsføring ser vi av erfaring er Google Ads, Facebook/Instagram og LinkedIn. Igjen, alle disse spiller godt i lag, så sørg for å være tilgjengelig i alle kanalene.

For at du skal lykkes med din B2B-markedsføring er det viktig å ha en plan for godt innhold, poste regelmessig og ha en rød tråd i kommunikasjonen. På denne måten bygger du tillit over tid og skaper en «ekspertstatus» innen ditt fagområde.

Oppsummering

Kort oppsummert: ringer du potensielle kunder som din eneste strategi? Test digital markedsføring i tillegg. Poster du i rykk og napp? Post oftere og minst 3-4 ganger i måneden. Er du kun tilgjengelig på Facebook? Bruk flere kanaler og la de spille på lag. Gjør du alt dette, men får det ikke helt til? Prøv noe nytt!

Lykke til!

Trenger du hjelp?

Dersom du har spørsmål eller trenger bistand, så ikke nøl med å ta kontakt eller benytte deg av vår gratis markedskonsultasjon.

Ønsker du å komme i kontakt med oss i Blink Marked?

Fyll inn kontaktskjema og vi vil komme tilbake til deg så fort vi kan!