Utvidede tekstannonser har vært standardformatet i Google Ads i mange år, og 30. juni 2022 forsvinner de helt fra Google Ads. Hvordan skal din bedrift forberede seg på dette? Hvordan kan dette påvirke resultatene dine? Les videre for svar på disse spørsmålene og flere.
Utvidede tekstannonser vises over og under Google-søkeresultater, og består av 3 overskrifter, 1 visningsadresse og 2 beskrivelser. Responsive søkeannonser, eller RSA, kom i 2018/2019 og ser helt like ut som de utvidede tekstannonsene. Forskjellen er hvordan de settes opp og styres i Google-systemet. Ifølge Google blir det nå lettere å opprette søkeannonser og genererer gode resultater med utgangspunkt i Googles automatiserte verktøy.
Responsive søkeannonser
Med responsive søkeannonser har du mulighet til å legge inn 15 overskrifter og 4 beskrivelser, istedenfor 3 overskrifter og 2 beskrivelser i tekstannonsene. Når flere overskrifter og beskrivelser blir lagt inn, gjør Google jobben sin og viser den mest relevante versjonen av annonsen til den rette personen. Derfor er det viktig å fylle ut alle tekstlinjene.
Hva skjer med tekstannonsene du bruker nå?
Etter 30. juni 2022 vil du ikke lenger kunne opprette eller endre utvidede tekstannonser. Du kan velge å fjerne dem, sette de på pause eller slå de på. De eksisterende tekstannonsene dine vil bli vist sammen med de responsive søkeannonsene, og du kan se resultatene du får.
Hva bør du gjøre fremover?
Nå er tiden for å teste, optimalisere og lære masse om responsive søkeannonser – før de utvidede tekstannonsene forsvinner. Begynn allerede nå med å implementere responsive søkeannonser i kampanjene dine – gjerne i kampanjer hvor du allerede har utvidede tekstannonser, slik at du kan sammenligne resultatene. Følg med på siden «Anbefalinger» og vurder om det er noe informasjon der du kan ta i bruk for å forbedre annonsekvaliteten din.
Våre tips og råd
- Gjenbruk lønnsomt innhold fra tekstannonsene dine, men fokuser på annonsekvaliteten Google gir annonsene dine.
- Test og fest de ulike overskriftene og beskrivelsene i de responsive annonsene
- Bruk ulike annonsevarianter. Jo flere beskrivelser og overskrifter, jo flere variasjoner har Google å jobbe med.
- Se på siden «Anbefalinger», men ikke ta i bruk alle anbefalinger uten å sette deg inn i hva de innebærer.
- Ha minst én responsiv søkeannonsene i alle annonsegruppene som inngår i søkekampanjene dine, innen 30. juni 2022.
Lykke til!
Skulle du trenge hjelp og støtte i forhold til denne endringen, eller Google Ads generelt,
er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss.